17.01.2022 14:30 15 WH/mat.pras.
Ponad 14 mln złotych będzie kosztować przebudowa dworca we Władysławowie. Inwestycja ma być gotowa w 2023 roku. Obecnie wykonawca szykuje się do uruchomienia dworca tymczasowego i prowadzi prace rozbiórkowe. Nowa stacja kolejowa ma być ekologiczna i nowoczesna.
Przypomnijmy, że jesienią 2021 roku rozpoczęły się prace związane z remontem dworca PKP we Władysławowie. To wyczekiwana inwestycja, informowaliśmy informowaliśmy o niej już w 2016 roku.
— Do tej pory zrealizowano niezbędne rozbiórki obiektów na terenie placu budowy, a obecnie wykonawca przygotowuje się do uruchomienia dworca tymczasowego oraz prowadzi prace rozbiórkowe w pomieszczeniach wewnątrz budynku – mówi Bartłomiej Sarna z PKP S.A. - Przebudowa sprawi, że wybudowany w latach 1928-29 dworzec odzyska swoje historyczne piękno. Elewacja po renowacji zostanie pomalowana na jasnoszary kolor, poza gzymsami i obramowaniami okien i drzwi, które będą białe, tak jak odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa.
Dach ma zostać zrobiony z czerwonej dachówki karpiówki. Zaprojektowano zegary dworcowe, które będą wisieć nad wejściem do budynku oraz podświetlane napisy „Dworzec kolejowy” (od strony miasta) i „Władysławowo” (od strony peronów).
Jak zapewniają Polskie Linie Kolejowe, „wnętrze ma przejść olbrzymią metamorfozę, ale z poszanowaniem dla historycznego charakteru dworca”.
— Przestrzeń obsługi podróżnych połączy w sobie klasycystyczne elementy wystroju z nowoczesnością. Hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni będzie utrzymany w jasnej kolorystyce. Szara posadzka i ściany będą idealnie współgrać z bielą drewnianych boazerii i kolumn oraz sufitu, w który wkomponowano liniowe oświetlenie. W holu podróżni znajdą również ergonomiczne ławki, gabloty z rozkładem jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Przestrzeń obsługi podróżnych będzie klimatyzowana. W jej sąsiedztwie zlokalizowano pomieszczenia kas biletowych oraz toalety – dodaje Sarna.
Południowa część dworca będzie przeznaczona na sezonowe kasy biletowe, a w północnej i na piętrze, w centralnej części budynku, zaplanowano lokale na wynajem.
— Dworzec we Władysławowie to kolejna inwestycja, którą rozpoczęli kolejarze w województwie pomorskim. Dzięki niej pochodzący z 20-lecia międzywojennego budynek odzyska historyczny blask i jednocześnie stanie się dworcem nowoczesnym oraz spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych. To bardzo istotne, bo przecież oprócz mieszkańców Władysławowa, w sezonie letnim korzystają z niego turyści – zwraca uwagę Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Stacja kolejowa ma być przystosowana dla niepełnosprawnych. Pojawią się m.in. tablice w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, specjalne pochylenia, dzięki którym na dworzec dostaną się osoby poruszające się na wózkach czy rodziny z małymi dziećmi.
— Dworzec po przebudowie będzie również bardziej ekologiczny i bezpieczny. Budynek zostanie ocieplony, a nowa stolarka o wysokich współczynnikach termoizolacyjności przyczyni się do ograniczenia strat energii cieplnej. Zaprojektowano nowoczesne, energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą oraz pompy ciepła. Dworzec planuje się wyposażyć także w system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami, dzięki czemu możliwe będzie ograniczenie zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody – wymienia PKP S.A.
Na stacji i w budynku pojawi się monitoring, kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz alarmy przeciwpożarowe.
Podróżni będą mieli możliwość skorzystać z dwóch parkingów na około 31 miejsc oraz wiaty rowerowej. Podczas budowy parkingu mają zostać zastosowane betonowe płyty ażurowe, które umożliwiają „wnikanie wody bezpośrednio do gleby, tworząc przestrzeń bioaktywną, a także chronią przed zalewaniem parkingu przy ponadnormatywnych opadach deszczu”.
Nie zabraknie prac związanych z małą architekturą – wykonawca zasadzi nowe drzewa i krzewy oraz uporządkuje tereny zielone. Pod częścią z nich zostanie wybudowany znacznych rozmiarów zbiornik retencyjny gromadzący deszczówkę, która w części będzie użytkowana m.in. do podlewania zieleni oraz spłukiwania dworcowych toalet.
Łączny koszt inwestycji to 14,32 mln złotych. Planowany termin zakończenia prac to pierwsza połowa 2023 roku.