Minimalna prędkość eksploatacyjna - 140 km/h, 340 miejsc siedzących i 560 stojących, klimatyzacja, monitoring i toalety – SKM planuje zakup dziesięciu nowych pojazdów, co pozwoli na wycofanie 20 najstarszych.
We wtorek (18 maja) ogłoszono przetarg na zakup jednego pociągu, z opcją dostawy dodatkowych dziewięciu nowych pojazdów.
Dlaczego zakup tylko jednego?
– Mamy przyznane unijne dofinansowanie na zakup tych pojazdów (160 mln zł), które będziemy mogli wykorzystać jeżeli kupimy je do końca 2023 roku. Warunkiem otrzymania unijnych środków jest uwzględnienie tego zakupu w umowie przewozowej na lata 2022 -2026 zawartej w grudniu 2020 roku pomiędzy spółką PKP SKM w Trójmieście a organizatorem przewozów, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
Organizator, który jest także współwłaścicielem Spółki PKP SKM w Trójmieście, dotychczas nie wyraził zgody na zmiany w umowie, uwzględniające rozliczanie kupna tych pojazdów. Istnieje więc możliwość, że środki te przepadną.
– Wówczas, bez unijnego dofinansowania, kupimy jeden pojazd. Liczymy jednak, że nasi właściciele dojdą do porozumienia w sprawie sposobu sfinansowania zakupu pozostałych pojazdów. Chcemy im dać czas na negocjacje, ale tego czasu nie zostało zbyt wiele. Mamy świadomość, że zaprojektowanie oraz przeprowadzenie działań w zakresie certyfikacji i dopuszczenia pojazdów do ruchu musi trwać, dlatego już teraz uruchamiamy procedurę przetargową - wyjaśnia rzecznik PKP SKM Trójmiasto.
Pociągi będą o długości do 150 metrów, a w każdym z nich ma być minimum 340 miejsc siedzących i 560 stojących. Jest to dwa razy więcej niż w obecnie używanych pojazdach. Ich prędkość eksploatacyjna ma wynosić min. 140 km/h i mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, toalety, gniazda zasilające 230 V i USB. Nie zabraknie także miejsc dla rowerów i systemu zliczającego pasażerów.
Nowe pojazdy mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią i dalej na trasie między Rumią a Lęborkiem. Pojazdy te, jak dodaje Złotoś mają mieć możliwość obsługi linii kolejowych na Kaszubach (nr 248, 253, 214, 229 i 201 - po ich elektryfikacji).
– Zakładając, że uda się kupić wszystkie 10 pojazdów to pierwszy ma być dostarczony najpóźniej do dwudziestu miesięcy od daty zawarcia umowy, kolejne mają być przekazywane nie rzadziej niż co dwa miesiące, a ostatni powinien być dostarczony do końca października 2023 r. - komentuje Złotoś.
Zakup 10 nowych pojazdów pozwoli na wycofanie 20 najstarszych i najbardziej zużytych. To znacząco podniesie chociażby komfort podróży.