18.05.2021 16:00 23 NW/mat.pras.

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki?

Fot. archiwum

Minimalna prędkość eksploatacyjna - 140 km/h, 340 miejsc siedzących i 560 stojących, klimatyzacja, monitoring i toalety – SKM planuje zakup dziesięciu nowych pojazdów, co pozwoli na wycofanie 20 najstarszych.

We wtorek (18 maja) ogłoszono przetarg na zakup jednego pociągu, z opcją dostawy dodatkowych dziewięciu nowych pojazdów.

Dlaczego zakup tylko jednego?

Mamy przyznane unijne dofinansowanie na zakup tych pojazdów (160 mln zł), które będziemy mogli wykorzystać  jeżeli  kupimy je do końca 2023 roku. Warunkiem  otrzymania unijnych  środków jest uwzględnienie  tego zakupu w umowie przewozowej  na lata 2022 -2026 zawartej w grudniu 2020 roku pomiędzy spółką PKP SKM w Trójmieście a organizatorem przewozów, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Organizator, który jest także współwłaścicielem Spółki PKP SKM w Trójmieście, dotychczas nie wyraził zgody na zmiany w umowie, uwzględniające rozliczanie kupna tych pojazdów. Istnieje więc możliwość, że środki te przepadną.

Wówczas, bez unijnego dofinansowania, kupimy jeden pojazd. Liczymy jednak, że nasi właściciele dojdą do porozumienia w sprawie sposobu sfinansowania zakupu pozostałych pojazdów. Chcemy im dać czas na negocjacje, ale tego czasu nie zostało zbyt wiele. Mamy świadomość, że zaprojektowanie oraz przeprowadzenie działań w zakresie certyfikacji i dopuszczenia  pojazdów do ruchu musi trwać, dlatego już teraz uruchamiamy procedurę przetargową - wyjaśnia rzecznik PKP SKM Trójmiasto.

Pociągi będą o długości do 150 metrów, a w każdym z nich ma być minimum 340 miejsc siedzących i 560 stojących. Jest to dwa razy więcej niż w obecnie używanych pojazdach. Ich prędkość eksploatacyjna ma wynosić min. 140 km/h i mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, toalety, gniazda zasilające 230 V i USB. Nie zabraknie także miejsc dla rowerów i systemu zliczającego pasażerów.

Nowe pojazdy mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią i dalej na trasie między Rumią a Lęborkiem. Pojazdy te, jak dodaje Złotoś mają mieć możliwość obsługi linii kolejowych na Kaszubach (nr 248, 253, 214, 229 i 201 - po ich elektryfikacji).

Zakładając, że uda się kupić wszystkie 10 pojazdów to pierwszy ma być dostarczony najpóźniej do dwudziestu miesięcy od daty zawarcia umowy, kolejne mają być przekazywane  nie rzadziej niż co dwa miesiące, a ostatni powinien być dostarczony do końca października 2023 r. - komentuje Złotoś.

Zakup 10 nowych pojazdów pozwoli na wycofanie 20 najstarszych i najbardziej zużytych. To znacząco podniesie chociażby komfort podróży.


Czytaj również:

Komentarze

W trakcie ciszy wyborczej dodawanie i przeglądanie komentarzy jest zablokowane.