02.08.2019 10:50 10 Kwt/mat.prasowe

Kolejarze szykują zmiany na helskiej linii i nowy przystanek w Gdyni

Fot. Aleksander Olszak/Pomorskie.eu/zdjęcie ilustracyjne/archiwum

To może być zapowiedź dużych zmian na pomorskiej kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowy na opracowanie czterech studiów wykonalności dla projektów kolejowych na terenie województwa pomorskiego. Pod uwagę zostanie wzięta poprawa przepustowości, budowa nowych linii kolejowych oraz stacji i przystanków w celu zintegrowania kolei z pozostałymi segmentami transportu zbiorowego w regionie. Dokumenty będą podstawą do szczegółowego planowania inwestycji w perspektywie po 2020 roku.

Wśród projektów znalazła się „Poprawa przepustowości na linii nr 213 Reda–Hel”. Jego zadaniem jest zwiększenie liczby pociągów kursujących na trasie do Helu.

Poprawi to dostępność komunikacyjną mieszkańców północnych Kaszub i Mierzei Helskiej z Trójmiastem oraz resztą kraju. Wykonawca dokumentacji zaproponuje warianty polegające m.in. na budowie mijanek (Reda Rekowo, Żelistrzewo, Swarzewo, Chałupy, Hel Bór), dobudowie drugiego toru na odcinku Reda–Władysławowo oraz Jastarnia–Hel oraz elektryfikacji linii. Przeanalizowana zostanie również budowa nowych przystanków osobowych o roboczych nazwach Reda-Ciechocino, Smolno, Chałupy Kemping, Kuźnica Wschód, Jastarnia Wschód, Hel Bór – informuje Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W studium wykonalności zostanie wzięta pod uwagę dobudowa peronów w Pucku, Władysławowie, Jastarni, Chałupach i Mrzezinie. Analizowana będzie budowa węzła przesiadkowego Władysławowo Południe lub Gnieżdżewo/Swarzewo.

Kolejne studium wykonalności dotyczy kolei dla północnych dzielnic Gdyni oraz mieszkańców Kosakowa.

Wykonawca dokumentacji przygotowawczej dla projektu pn. „Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni oraz gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii” przeanalizuje rozwiązania, które mogą poprawić dostęp mieszkańców Kosakowa i okolic do transportu kolejowego. Celem będzie jego integracja z innymi gałęziami lokalnego transportu. Analizie zostanie poddane nowe połączenie kolejowe na trasie Gdynia–Rumia–Gdynia Port Oksywie–Kosakowo–Mosty/Mechelinki – dodaje Martyn Janduła.

Rozważona zostanie również budowa nowego przystanku osobowego Gdynia-Śródmieście, na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury, oraz budowa dodatkowych peronów na przystankach Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana oraz Gdynia Stocznia.

Kolejne studium wykonalności dotyczy rewitalizacji linii kolejowej nr 211 odcinek Lipusz–Kościerzyna i linii kolejowej nr 212 odcinek Lipusz–Bytów.

Ostatnie studium pozwoli realizację projektu pn. „Rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork – Nowa Wieś Lęborska”. Efektem projektu ma być wydłużenie relacji pociągów SKM do Nowej Wsi Lęborskiej.

Dokumentacja przygotowawcza powstanie dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020. Realizacja projektów planowana jest po 2020 roku.


Czytaj również:

Komentarze

W trakcie ciszy wyborczej dodawanie i przeglądanie komentarzy jest zablokowane.