01.04.2019 13:00 11 Kwt/pomorskie.eu
Pod koniec ubiegłego roku wybrana grupa pacjentów oceniła między innymi kompetencje zawodowe oraz odpowiedzialność lekarzy, psychologów i rehabilitantów w wybranych pomorskich szpitalach. Wśród najbardziej zadowolonych pacjentów były osoby przebywające w wejherowskim szpitalu. Tak wynika z pierwszego badania jakości przeprowadzonego przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego w tzw. szpitalach marszałkowskich.
Badania przeprowadzono na 1410 pacjentach szpitali i przychodni podlegających samorządowi województwa pomorskiego. Ankieta nie dotyczyła pacjentów szpitalnych oddziałów ratunkowych. Okazuje się, że pacjenci najwięcej zastrzeżeń mieli do zbyt długiego czasu oczekiwania na wizytę oraz warunków lokalowych.
– Pacjenci szpitali najniżej ocenili „warunki lokalowe (wyposażenie i liczba łazienek, dostępność radia, TV, napojów, przekąsek)". Najwyżej oceniono „odpowiedzialność specjalistów". Co ciekawe, mężczyźni w porównaniu do kobiet byli bardziej zadowoleni z „warunków w oddziale". Najbardziej zadowolone z opieki w szpitalu były osoby starsze. W obu przypadkach najgorzej wypadło Centrum Zdrowia Psychicznego w Słupsku, zaś najlepiej – Szpital Specjalistyczny im. F. Ceynowy w Wejherowie – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Badania zostały przeprowadzone od 22 listopada do 11 grudnia 2018 roku. W kwestionariuszu zawartych było aż 41 pytań, a w badaniu wzięło udział 610 pacjentów ambulatoriów i 800 chorych przebywających na oddziałach szpitalnych. Kwestionariusz był anonimowy i zawierał dane demograficzne.
– Głównym tematem była szeroko pojęta satysfakcja z jakości otrzymanych usług medycznych. Do tzw. czynników zadowolenia należały: rejestracja i organizacja usługi medycznej lub pierwszy kontakt ze szpitalem/izbą przyjęć, warunki w poradni lub oddziale, kontakt ze specjalistą, zaproponowanie leczenie/zabieg/rehabilitacja/terapia, kontynuacja leczenia/rehabilitacji/terapii. Chorzy poddawali też ocenie swoje ogólne zadowolenie – podaje urząd.
Zadowolenie pacjentów ze świadczonych usług ambulatoryjnych i na oddziałach szpitalnych mieści się na umiarkowanym lub wysokim poziomie. Z badań wynika że, należy poprawić komunikację między pacjentami a specjalistami oraz usprawnić organizację procesu leczenia.