15.03.2019 08:09 7 mike

MEVO w końcu na start – jeszcze w marcu

Mat. pras.

Po wielu tygodniach perturbacji poznaliśmy datę startu Systemu Roweru Metropolitalnego. Ponieważ pomyślnie zakończyły się jego testy, rowery MEVO ma być dostępne od 26 marca. Do dyspozycji cyklistów będzie 1200 jednośladów na terenie 14 gmin.

Wszystko wskazuje na to, że historia z uruchomieniem rowerów MEVO zbliża się do szczęśliwego końca. Po wielotygodniowych opóźnieniach udało się pomyślnie zakończyć testy całości działania systemu. Rowery mają być dostępne dla użytkowników od 26 marca. Pierwotnym terminem miał być 18 listopada 2018 roku. Kolejne terminy to 9 grudnia 2018 roku i 18 stycznia 2019 roku. Niestety, MEVO oblał pierwsze testy. Zawiodły przede wszystkim aplikacja, system naliczania opłat, sposób działania GPS-u i mechanizmy nadzoru nad pojazdami. Kolejne testy, które zakończyły się pomyślnie, przeprowadzono w lutym i marcu.

Trwające blisko miesiąc testy MEVO pozwoliły stwierdzić, że system jest gotowy do uruchomienia. Jednym z największych wyzwań okazał się GPS. Było to niezwykle ważne z punktu widzenia użytkowników. Ze względu na fakt, że rowery można pozostawiać w dowolnym miejscu miast, działanie systemu GPS pozwalającego na precyzyjną lokalizację rowerów jest kluczowe. Zamawiający, Obszar Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot, bardzo skrupulatnie, partia po partii, wybierał losowo rowery do testów, aby mieszkańcy mogli cieszyć się z jak najlepszego systemu – informuje Jarosław Maciejewski z Obszaru Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot.

Do testowania pojazdów zaproszono też samorządowców. Ostatnio rowery MEVO były testowane też w Rumi, o czym pisaliśmy tutaj. Testerzy podkreślali zarówno zalety systemu (np. intuicyjna obsługa czy duża liczba stacji postoju), jak i jego wady (np. duża masa własna rowerów, ładowanie baterii, dodatkowe opłaty za pozostawienie w dowolnym miejscu).

W dniu uruchomienia systemu do dyspozycji rowerzystów będzie ponad 1200 jednośladów na 660 stacjach. Rowery pojawią się już wcześniej, ale nie będzie można od razu z nich korzystać. W każdej z gmin, które uczestniczą w systemie, ma się pojawić 30% jednośladów. Docelowo ma być ich łącznie 4080.

Atutem rowerów MEVO ma być prostota obsługi i ceny wypożyczenia pojazdów. Jak można przypuszczać, najpopularniejszą opcją będzie abonament miesięczny, który ma kosztować 10 złotych i zapewniać 90 minut jazdy. Roczna opłata to koszt rzędu 100 złotych. Rowery będzie można wypożyczać również w systemie minutowym (10 gr./min). Możliwe będzie też wypożyczenie jednośladu na dwa i pięć dni.

Mat. pras.

Już teraz można się rejestrować na stronie internetowej MEVO. Niestety, na razie nie jest możliwe wykupienie abonamentu. Można za to zapoznać się z mapą stacji, a także poznać miejsca, gdzie pozostawienie roweru będzie się wiązało z dodatkową opłatą.

Mevo będzie rewolucją komunikacyjną w Metropolii. Rower ułatwi dojazd pracy, na uczelnię, zakupy czy spotkanie ze znajomymi. Łączenie podróży z komunikacją publiczną będzie znacznie bardziej ułatwione – mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk– Gdynia–Sopot. – Za nami czas intensywnych prac podczas rozruchu testowego. Dziękujemy szczególnie mieszkańcom zaangażowanym na ostatnim etapie prowadzonych testów. Ich zaangażowanie i informacje zwrotne były niezwykle cenne. Ponad 98% testerów wskazało, że będzie korzystać z rowerów w przyszłości.

Entuzjaści rowerów miejskich podkreślają, że jeśli na trwałe wpiszą się one w pejzaż metropolii, mogą się przyczynić do zmian nawyków komunikacyjnych wśród wielu mieszkańców. Pozostaje mieć nadzieję, że początkowe problemy, które wykazano w testach systemu, były tylko „chorobą wieku dziecięcego”.

System Roweru Metropolitalnego jest flagowym i najważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach RPO w Województwie Pomorskim. Będzie to największy i w Europie system w całości składający się z rowerów elektrycznych. W jego skład wejdzie 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie funkcjonujących na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice). Dofinansowanie projektu ze środków unijnych wynosi 17 218 259 złotych.

Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...