Co piąte dziecko przyznaje, że trafiło w sieci na strony zawierające treści tylko dla dorosłych, wulgaryzmy czy brutalną przemoc; jednak tylko 8 proc. rodziców ma świadomość, że może to dotyczyć ich dzieci - alarmują organizatorzy kampanii "Chroń dziecko w sieci".
We wtorek, w Dniu Bezpiecznego Internetu (DBI), zainaugurowano ogólnopolską kampanię na rzecz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami, takimi jak pornografia, przemoc, czy mowa nienawiści. Jej inicjatorami są Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (d. Fundacja Dzieci Niczyje) oraz NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa), które wspólnie tworzą Polskie Centrum Programu Safer Internet - organizatora obchodów DBI.
"Kampanię +Chroń dziecko w sieci+ adresujemy głównie do rodziców, którzy mają największy wpływ na bezpieczeństwo dzieci, szczególnie tych najmłodszych, a często nie przykładają do tego odpowiedniej wagi. Co ważne, nie tylko zwracamy im uwagę na problem, ale też dajemy szereg porad i rozwiązań" – podkreśla Łukasz Wojtasik, koordynator kampanii z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Organizatorzy kampanii przytaczają wyniki badań (przeprowadzonych w zeszłym roku m.in. dla Fundacji Orange, we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę), z których wynika, że co piąte dziecko przyznaje, że zdarzyło mu się trafić w sieci na treści przeznaczone tylko dla dorosłych – głównie erotyczne i pornograficzne, ale także strony zawierające wulgaryzmy, czy brutalną przemoc. Aż 89 proc. z nich deklaruje, że trafiło na takie treści przypadkowo.
Jednocześnie świadomość tego, że może to dotyczyć ich dzieci, deklaruje jedynie 8 proc. rodziców. Tylko 38 proc. rodziców uznaje problem szkodliwych treści za znaczący, a co piąty rodzic nigdy nie rozmawiał ze swoimi dziećmi o bezpieczeństwie w sieci. 53 proc. rodziców deklaruje, że ustaliło ze swoimi dziećmi zasady korzystania z internetu, jednak najczęściej dotyczą one jedynie limitu czasu. Tylko 13 proc. rodziców stosuje oprogramowanie filtrujące w komputerze lub laptopie, zaś wykorzystywanie go w tabletach i smartfonach używanych przez dzieci potwierdza jedynie kilka procent.
Autorzy kampanii zdecydowali się na lekką formę przekazu – przygotowali teledysk, reklamy telewizyjne, radiowe i prasowe, oparte na piosence śpiewanej przez 11-letnią Marysię Nowak. Dziewczynka śpiewa: "Czasem, tak przez przypadek zaglądam tam, gdzie pani na golasa, a z panią pan. I to nie raz, ani nie razy dwa. (...) Mama i tata niewiele robią, żeby nie było tak. Albo nie bardzo ich to obchodzi, albo nie wiedzą, jak". W kolejnych zwrotkach mowa słyszymy o innych zagrożeniach: "kiedy mój starszy brat da w końcu mi grać, strzelam do ludzi, późno kładę się spać", "czasem w filmikach dużo jest takich słów, zaczynających się na: pi-, ku- i chu-".
W kampanię zaangażował się dziennikarz i lektor Tadeusz Sznuk, który użyczył głosu filmom instruktażowym dla rodziców. Można się z nich dowiedzieć m.in., jak zadbać o kontrolę rodzicielską na komputerze i urządzaniach mobilnych; filmy są dedykowane poszczególnym systemom, np.: Android, iOS, Windows 7.
Platformą internetową kampanii jest serwis www.dzieckowsieci.pl. Tam też można usłyszeć piosenkę będącą motywem przewodnim kampanii, a także znaleźć m.in. zestawy zasad i porad dotyczących bezpieczeństwa w sieci.
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. Jego celem jest promocja działań na rzecz bezpiecznego i pozytywnego wykorzystywania zasobów internetowych przez dzieci i młodzież.
Od lat obchodom tego święta w Polsce z towarzyszy idea angażowania w organizację DBI lokalnych ośrodków edukacyjnych i kulturalnych – szkół, domów kultury, organizacji pozarządowych. "Ideą tego święta jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak również lokalnym, łącząc zaangażowanie wielu instytucji, ale także rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka. Każdy tutaj pełni ważną rolę" – przekonywała Anna Rywczyńska, koordynatorka Polskiego Centrum Programu Safer Internet z NASK. Szymon Wójcik, koordynator projektu Safer Internet z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, dodał, że z roku na rok jest coraz większe zainteresowanie DBI. "W poprzedniej edycji w inicjatywach lokalnych wzięło udział ponad pół miliona dzieci. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie ich jeszcze więcej" - mówił.
Jak poinformowano podczas konferencji zorganizowanej w Warszawie z okazji DBI, w całej Polsce zgłoszono już ponad 1500 inicjatyw; zgłoszenia trwają do końca lutego na stronie www.dbi.pl. (PAP)