02.11.2013 16:35 0
28 października 2013 r. w uroczystości zawieszenia wiechy na budowie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wzięli udział m.in. wicemarszałek Hanna Zych-Cisoń, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, architekt Renato Rizzi – autor projektu, i pomysłodawca oraz dyrektor teatru Jerzy Limon. Inwestycję dofinansowuje samorząd województwa pomorskiego.
Powstająca siedziba Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, to obiekt niezwykły. O jego niepowtarzalności decydują m.in. otwierany dach, chowana w podłogę scenę i „ruchoma” widownia. Ta ostatnia sprawia, że jedna scena będzie zawierała w sobie trzy: klasyczną włoską „pudełkową”, elżbietańską wysuniętą w głąb widowni oraz centralną arenę z widownią umieszczoną wokół sceny. Na potrzeby różnorodnych wydarzeń może być wykorzystywana również przestrzeń wokół teatru, a także taras nad górną kondygnacją zaplecza, skąd rozpościerać się będzie niezwykły widok na gdańskie Główne Miasto.
Zawieszenie wiechy oznacza zakończenie robót związanych z wykonaniem podstawowej konstrukcji budynku. Na budowie, prowadzonej przez konsorcjum NDI, pracuje każdego dnia od 120 do 140 osób. Od miesiąca trwają prace przy budowie najtrudniejszego elementu – ogromnego rozkładanego dachu.
– Budowa teatru będzie trwać trzy lata. To taki długodystansowy bieg z przeszkodami – podkreśla prof. Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. – Obiekt powstaje dzięki dofinansowaniu z unii i dwóch samorządów – pomorskiego i gdańskiego, którym bardzo dziękuję. Wierzę, że miasto będzie dumne z naszej sceny.
Międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną został rozstrzygnięty w styczniu 2005 roku. Autorem zwycięskiego projektu jest Renato Rizzi, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Wenecji. Budynek zaprojektowany jest jako nowoczesny, wielofunkcyjny obiekt, nawiązujący do historycznej Szkoły Fechtunku, wpisujący się w otaczającą go zabytkową średniowieczno-renesansową zabudowę.
„Elżbietańską” cechą teatru jest przede wszystkim jego wnętrze, determinujące specyficzne relacje przestrzenne sceny i widowni. Architekt dokonał rewolucji w sposobie podejścia do rekonstrukcji obiektów historycznych: delikatne drewniane wnętrze elżbietańskie umieścił w ciężkiej, ceglanej bryle, niczym skarb w szkatułce. Owa szkatułka ma przy tym otwierany dach („wieko”), przez co możliwe są przedstawienia przy świetle dziennym.
Wygląd zewnętrzny budynku nawiązuje do tradycji architektury Gdańska, natomiast wnętrze jest typowo elżbietańskie: wewnętrzny dziedziniec, na którym wznosi się scena przylegająca z jednej strony do zasadniczego zrębu teatru, otaczają trzy kondygnacje drewnianych galerii dla widzów.
Gdański Teatr Szekspirowski będzie funkcjonował przez cały rok, prowadząc działalność impresaryjną, prezentując najciekawsze spektakle z kraju i ze świata, a także biorąc udział w realizacji przedsięwzięć artystycznych we współpracy z innymi podmiotami. Będą się tu mogły odbywać także widowiska pozateatralne (koncerty, wystawy, spotkania) oraz konferencje, sympozja, zjazdy i inne tego typu przedsięwzięć.
Całkowity koszt budowy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wraz z wyposażeniem to 96 471 621,75 zł.