Maszyna drążąca tunel pod Martwa Wisłą przechodzi konieczne serwisowanie. Na czas diagnozy zużycia i ewentualnej wymiany elementów zaplanowano jej postój. Jeśli nie wydarzy się nic nieoczekiwanego, potrwa on do końca tego tygodnia. Tarcza znajduje się aktualnie na 466 metrze tunelu.
Po wywierceniu 462 m tunelu, maszyna TBM wwierciła się w blok serwisowy. Jest to obszar wzmocnionego gruntu na długości 8m, wykonany na głębokości od -15,8 do -32,8 m p.p.m.. Blok został wykonany w technologii jet-grouting, czyli istniejący grunt wymieszano z zaczynem stabilizującym wtłaczanym strumieniowo pod wysokim ciśnieniem. W ubiegłym tygodniu przygotowana została przestrzeń przed tarczą umożliwiająca wejście pracowników, którzy dokonują przeglądu i wymiany elementów skrawających tarczy. Teraz, specjalistyczne trzyosobowe grupy nurków, kontrolują stan zużycia narzędzi, które szacuje się na około 30%. Aby utrzymać odpowiednie tempo robót, do zadania zatrudniono 40 nurków. Po wykonaniu serwisu narzędzi, rozpocznie się ciągłe drążenie pod Martwą Wisłą.
Postój Damroki (bo takie imię nosi maszyna TBM) był jedyna okazją do zobaczenia, jak wyglądają prace pod ziemią. Budowę odwiedziły we wtorek władze miasta, przedstawiciele wykonawcy oraz media. Następna okazja nadarzy się, kiedy maszyna „przedostanie się” na drugi brzeg Martwej Wisły.
Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM. Jego długość to ponad 1378 m. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Tarcza wiercąca TBM (której średnica wynosi ponad 12 metrów) wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły.
Zakończenie budowy tunelu, który jest elementem IV odcinka Trasy Słowackiego zakończy się w październiku 2014 roku.