Listopad 2013
Pn Wt Śr Cz Pt So N
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Zobacz również

Ściana, za którą coś/nic٭ się stało - wystawa

Kultura, Gdańsk

Data 06.11.2013 00:00-19.01.2014 00:00
Miejsce CSW Łaźnia
Adres Jaskółcza 1
Miejscowość Gdańsk
Bilety wstęp wolny

Wystawa Ściana, za którą coś/nic٭ się stało dotyczyć będzie interpretacji historycznych faktów, naszych oczekiwań wobec śladów wydarzeń. Osią prezentacji będzie zestawienie prac dwóch artystek Magdy Mellin i Anahity Razmi. Pierwsza przedstawia ścianę za którą nic się nie stało, a druga ścianę za którą coś się wydarzyło.

Projekt Magdy Mellin What happened behind that wall to projekt interdyscyplinarny, który rozpoczął się w Bejrucie 2011 roku na Placu Sasin. Miejsce to znajduje się niedaleko Zielonej Linii, gdzie pod koniec wojny domowej toczyły się najbardziej krwawe walki. Magda odnalazła na tyłach jednego z budynków napis na ścianie "Behind this wall in 1988... nothing happened" podpisano Ph@. W kontekście burzliwej historii Libanu i lektury Jolala Toufic'a, który pisze o niewyobrażalności i niewypowiedzialności traumy wojennej, tekst na ścianie wydał się niesamowicie poetyckim zaklęciem rzeczywistości. Praca artystki opowiada o poszukiwaniach autora napisu i jest refleksją nad sposobami kodyfikacji wspomnień, budowania indywidualnych historycznych narracji. Odbiorca pozbawiony jest w niej jasnych odpowiedzi.

Wideo Anahit Razmi White Wall Tehran powstało podczas podróży do Iranu w 2007 roku. Artystka została zatrzymana na ulicy, przez strażników rewolucji, gdy filmowała ich. Usunęli oni 27 sekund nagrani, filmując pustą ścianę w ich siedzibie, przy okazji jednak nagrywając dźwięki tła. Biała, pusta ściana staje się w projekcie metaforą pamięci. Projekt jest pytaniem o prawdziwość zapamiętanych faktów. Obydwie prace dają nam jedynie fragmentaryczny dostęp do wydarzeń. Kluczową rolę w ich rekonstrukcji odgrywa widz. Prace Anahity Razmi Roof Piece Teheran oraz Up&Down with the USA odwołują się do wydarzeń z najnowszej historii Iranu. Pierwsza reinterpretuje wydarzenia, które miały miejsce podczas wyborów prezydenckich w 2009 roku. Druga przedstawia graffiti ze stolicy państwa będące interpretacją relacji irańsko-amerykańskich. Instalacja Arsenals igra z oczekiwaniami widza, jak interpretujemy obrazy, jaki wpływ mają na nas medialne obrazy konfliktu.

Wystawa Ściana, za którą coś/nic٭ się stało stawia pytanie o narracje, jakie budujemy w oparciu o dane nam fakty. Co wydarzyło się za ścianą przywołaną w pracach artystek? Do udzielenia odpowiedzi na ostatnie pytanie będzie zmuszony widz odwiedzający wystawę.

Podczas wykładu "Virtual Agoras" Charlotte Bank, duńskiej niezależnej kuratorki, badaczki i krytyczki sztuki, zaprezentuje projekt, badający zjawisko internetowego aktywizmu syryjskich twórców wideo i znaczenia tego ruchu jako narzędzia rewolucji w Syrii. "Virtual Agoras" oparty jest na prezentacji prac wideo systematycznie pojawiających się w internecie od początku wybuchu walk w Syrii. Projekt prezentowany był m.in. na siódmym Berlin Biennale. W Polsce badaczka gościć będzie po raz pierwszy.

Wystawa dofinansowana została przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest wydarzeniem towarzyszącym 8. Festiwalowi Kultur Świata "Okno na świat", interdyscyplinarnemu przedsięwzięciu, które w tym roku poświęcone będzie roli sztuki w demokratycznej (r)ewolucji. Festiwal prezentując interesujące zjawiska współczesnej kultury stawia pytanie o sposób, w jaki sztuka może stać się narzędziem zmiany, rozwoju, ewolucji i promocji dialogu międzykulturowego. Program Festiwalu obejmuje wystawy, koncerty, debaty, warsztaty oraz pokazy filmowe. Do udziału zaprosiliśmy wybitnych artystów, głównie ze świata arabskiego.