Listopad 2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 |
Data | 22.11.2018 19:00 |
Miejsce | Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina |
Miejscowość | Gdańsk |
Cykl Das Wohlemperierte Klavier zawierający 24 preludia i fugi jest znany każdemu pianiście, stanowi bowiem obowiązkową pozycję nauczania akademickiego. Jest też znany każdemu melomanowi (niestety głównie z płyt). W dzisiejszych czasach pianiści rzadko jednak sięgają po Bacha na estradzie (ustępując pola klawesynistom), a już szczególnie rzadko graja jego cykliczne dzieła na jednym koncercie. Jest to bowiem prawdziwe wyzwanie, zarówno intelektualne jak i artystyczne.
Ewa Pobłocka, laureatka Konkursu Chopinowskiego w 1975 roku, choć pozostaje wierna tradycji romantycznej (zwłaszcza chętnie wykonuje dzieła Chopina i Schuberta) jest jednym z nielicznych pianistów, którzy nie boją się grać Bacha na współczesnym fortepianie. Znana z cenionych kreacji Partit, pianistka rok temu wykonała w Filharmonii Narodowej cały I tom Das Wohlemperierte Klavier. Właśnie ten program usłyszymy na zakończenie Gdańskiej Jesieni Pianistycznej. A za parę lat może drugi tom....
Program:
Jan Sebastian Bach - I tom Das Wohlemperierte Klavier
Ewa Pobłocka urodziła się w Chełmnie. Pochodzi z rodziny muzycznej, jest córką śpiewaczki, Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Studiowała w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej pod kierunkiem Zbigniewa Śliwińskiego i Jerzego Sulikowskiego, uzyskując w 1981 roku dyplom z wyróżnieniem. Studia podyplomowe kontynuowała w Hamburgu pod kierunkiem Conrada Hansena. Korzystała również z konsultacji artystycznych Jadwigi Sukiennickiej, Rudolfa Kerera, Tatiany Nikołajewej i Marthy Argerich. Jest laureatką międzynarodowych konkursów pianistycznych w Vercelli (1977), Bordeaux (1979) i Warszawie (1980). Występowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także obu Amerykach, Chinach,Indonezji, Wietnamie, Republice Południowej Afryki, Singapurze, Korei, Japonii i Australii. Jako solistka występowała m.in. z London Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Bayerischer Rundfunkorchester, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, New Japan Philharmonic, PolskąOrkiestrąKameralną, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Chętnie wykonuje muzykę kameralną, ma na koncie występy m.in. z Kwartetem Śląskim, kwartetem Filharmoników Berlińskich, pianistą Dang Thai Sonem (utwory na cztery ręce i dwa fortepiany) oraz śpiewaczkami – Jadwigą Rappé, Olgą Pasiecznik i Ewą Podleś.
Obecnie wraz z córkami, Ewą Leszczyńską(sopran) i Marią Leszczyńską(wiolonczela) tworzy Multitrio. Dokonała szeregu prawykonań i premierowych nagrań utworów polskich kompozytorów współczesnych, m.in. Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego, Pawła Szymańskiego i Pawła Mykietyna (koncerty dwóch ostatnich twórców zostały jej zadedykowane). Współpracuje z wieloma radiofoniami europejskimi. W swoim dorobku fonograficznym ma niemal 50 płyt, obejmujących repertuar solowy, kameralny oraz koncertowy od baroku do współczesności, a zarejestrowanych m.in. dla Polskich Nagrań„Muza”, Deutsche Grammophon, Pony Canyon, Victor JVC, Conifer Records, CD Accord, BeArTon.
Jest cenionym pedagogiem. Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Prowadziła kursy mistrzowskie w Kanadzie, Wietnamie, Japonii, Mongolii, Chinach, Irlandii, Norwegii i Korei. Jest także stałym gościnnym profesorem na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki Geidai w Tokio i Nagoi. Często zasiada w jury krajowych i zagranicznych konkursów pianistycznych.
W 2004 roku otrzymała doroczną nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. W tym samym roku została również uhonorowana przez Prezydenta RP Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
W roku 2017 Artystka wzbogaciła swój repertuar o I tom Das Wohltemperierte Klavier Jana Sebastiana Bacha i wykonuje ten cykl z powodzeniem w największych salach koncertowych.
Cena karnetu normalnego za cztery recitale GJP w dniach 13, 15, 19, 22 listopada 2018 - 60 złotych.