Kwiecień 2016
Pn Wt Śr Cz Pt So N
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Zobacz również

Festiwal AfryKamera

Kultura, Gdańsk

Data 22.04.2016 10:00-24.04.2016 18:00
Miejsce Ratusz Staromiejski
Adres ul. Korzenna 33/35
Miejscowość Gdańsk
Bilety Bilety: 12 zł (norm.), 10 zł (ulg.) Karnety: 28 zł za 3 seanse, 50 zł na całość

Jedenasta odsłona festiwalu AfryKamera odbędzie się pod hasłem STANY REWOLUCJI. Kompleksowo spojrzymy na Arabską Wiosnę i jej wpływ na region, w tym przede wszystkim na jej przemiany kulturowe i społeczne. Skupimy się tym samym na nowym postrewolucyjnym kinie Afryki Północnej, w szczególności z Tunezji i z Egiptu.

Kwiecień z AfryKamerą będzie ponownie możliwością na odkrywanie afrykańskiej muzyki oraz czerpanie inspiracji. Blok pokazów STANY REWOLUCJI będzie próbą analizy sytuacji w Afryce pięć lat po Arabskiej Wiośnie wraz z portretem współczesnych afrykańskich rewolucjonistów, rewolucji w muzyce i w filmie.

STANY REWOLUCJI – tuż po wydarzeniach z przełomu 2010–2011, zaczęto analizować wydarzenia w północnej Afryce z perspektywy rewolucyjnego fermentu. W opracowaniach wybrzmiewa energia i impet ludzkiego sprzeciwu, ale dopiero teraz możliwe jest „złapanie oddechu” i spojrzenie na przemiany w całej Afryce, jakie zapoczątkowała Arabska Wiosna.

AFRYKAMERA 2016 PODZIELONA JEST NA BLOKI TEMATYCZNE:

A. AFROSELEKTA – najlepsze filmy z kontynentu (selekcja dokonywana jest z ok. 600 tytułów!) pokazywane w dwóch blokach: pełnych i krótkich metraży wyprodukowanych od 2014 roku. Wśród wybranych tytułów znajdują się m.in. przepiękny, osadzony w górzystych krajobrazach Etiopii, film „Owca” / "Lamb" w reżyserii Yared Zeleke (Cannes 2015), inspirowany neorealistyczną klasyką Vittorio de Sica ugandyjski „Złodzieje Boda Boda” / "Boda Boda Thieves" w reżyserii kolektywu Yes! That's Us (Berlinale 2015) oraz bezkompromisowe dzieło „Oko cyklonu” / „L'oeil du cyclone” w reżyserii Sekou Traoré z Burkina Faso, która przewrotnie zmusza widza do „sympatyzowania z diabłem” – z bezlitosnym dowódcą dzieci–żołnierzy. Do tego odbędą się pokazy najlepszych dokumentów z Afryki i o Afryce.

B. KINO POSTREWOLUCYJNE – blok filmów poświęcony nowej fali kina egipskiego i tunezyjskiego. Jego początki łączą się z wybuchem rewolucji. Są pełne społeczno-politycznych odniesień, gdzie czuć rewolucyjny ferment i silną potrzebę zmian. Pozwalają zrozumieć społeczne źródła zmian zachodzących w Egipcie, a także siłę i znaczenie oddolnego ruchu sprzeciwu. Obecnie jest to kino niezwykle ważne społecznie i kulturowo dla całego regionu, a zarazem bardzo mało dostępne w Polsce. Przykładem jest „Decor” Ahmada Abdalli – reżysera młodego pokolenia, którego filmy pokazywane były m.in. na festiwalach w Toronto, Londynie i Abu Dhabi. Jego kolejne już przełamujące schematy dzieło stanowi błyskotliwą dekonstrukcję egipskiego kina popularnego, a zarazem znak, że egipska nowa fala zamierza wprowadzić inny język do kina. Podobnie jest z „Factory Girl” doświadczonego już Mohameda Khana, który zaczyna swój film niczym tandetny melodramat – to historia robotnicy, która znajduje księcia z bajki i nagle stawia cały utarty schemat na głowie.

C. AFRYKA W POLSKIM OBIEKTYWIE – specjalny dzień pokazów poświęcony polskiej twórczości filmowej na kontynencie afrykańskim. Poza pokazami najlepszych polskich filmów, np. „Ludzie duchy” Martyny Wojciechowskiej, „Winstar Wars” Krzysztofa Miękusa czy „Kanraxel: The Confluence of Agnack” Remigiusza Sowy.

D. BITY REWOLUCJI – specjalny pokaz klubowy z zestawem muzyki wideoklipowej z północnej Afryki. Oprócz pokazów filmowych planowane są ciekawe wydarzenia towarzyszące.

[IMG]2[/IMG]

[IMG]3[/IMG]

[IMG]4[/IMG]