Kwiecień 2016 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
Data | 22.04.2016 10:00-24.04.2016 18:00 |
Miejsce | Ratusz Staromiejski |
Adres | ul. Korzenna 33/35 |
Miejscowość | Gdańsk |
Bilety | Bilety: 12 zł (norm.), 10 zł (ulg.) Karnety: 28 zł za 3 seanse, 50 zł na całość |
Jedenasta odsłona festiwalu AfryKamera odbędzie się pod hasłem STANY REWOLUCJI. Kompleksowo spojrzymy na Arabską Wiosnę i jej wpływ na region, w tym przede wszystkim na jej przemiany kulturowe i społeczne. Skupimy się tym samym na nowym postrewolucyjnym kinie Afryki Północnej, w szczególności z Tunezji i z Egiptu.
Kwiecień z AfryKamerą będzie ponownie możliwością na odkrywanie afrykańskiej muzyki oraz czerpanie inspiracji. Blok pokazów STANY REWOLUCJI będzie próbą analizy sytuacji w Afryce pięć lat po Arabskiej Wiośnie wraz z portretem współczesnych afrykańskich rewolucjonistów, rewolucji w muzyce i w filmie.
STANY REWOLUCJI – tuż po wydarzeniach z przełomu 2010–2011, zaczęto analizować wydarzenia w północnej Afryce z perspektywy rewolucyjnego fermentu. W opracowaniach wybrzmiewa energia i impet ludzkiego sprzeciwu, ale dopiero teraz możliwe jest „złapanie oddechu” i spojrzenie na przemiany w całej Afryce, jakie zapoczątkowała Arabska Wiosna.
AFRYKAMERA 2016 PODZIELONA JEST NA BLOKI TEMATYCZNE:
A. AFROSELEKTA – najlepsze filmy z kontynentu (selekcja dokonywana jest z ok. 600 tytułów!) pokazywane w dwóch blokach: pełnych i krótkich metraży wyprodukowanych od 2014 roku. Wśród wybranych tytułów znajdują się m.in. przepiękny, osadzony w górzystych krajobrazach Etiopii, film „Owca” / "Lamb" w reżyserii Yared Zeleke (Cannes 2015), inspirowany neorealistyczną klasyką Vittorio de Sica ugandyjski „Złodzieje Boda Boda” / "Boda Boda Thieves" w reżyserii kolektywu Yes! That's Us (Berlinale 2015) oraz bezkompromisowe dzieło „Oko cyklonu” / „L'oeil du cyclone” w reżyserii Sekou Traoré z Burkina Faso, która przewrotnie zmusza widza do „sympatyzowania z diabłem” – z bezlitosnym dowódcą dzieci–żołnierzy. Do tego odbędą się pokazy najlepszych dokumentów z Afryki i o Afryce.
B. KINO POSTREWOLUCYJNE – blok filmów poświęcony nowej fali kina egipskiego i tunezyjskiego. Jego początki łączą się z wybuchem rewolucji. Są pełne społeczno-politycznych odniesień, gdzie czuć rewolucyjny ferment i silną potrzebę zmian. Pozwalają zrozumieć społeczne źródła zmian zachodzących w Egipcie, a także siłę i znaczenie oddolnego ruchu sprzeciwu. Obecnie jest to kino niezwykle ważne społecznie i kulturowo dla całego regionu, a zarazem bardzo mało dostępne w Polsce. Przykładem jest „Decor” Ahmada Abdalli – reżysera młodego pokolenia, którego filmy pokazywane były m.in. na festiwalach w Toronto, Londynie i Abu Dhabi. Jego kolejne już przełamujące schematy dzieło stanowi błyskotliwą dekonstrukcję egipskiego kina popularnego, a zarazem znak, że egipska nowa fala zamierza wprowadzić inny język do kina. Podobnie jest z „Factory Girl” doświadczonego już Mohameda Khana, który zaczyna swój film niczym tandetny melodramat – to historia robotnicy, która znajduje księcia z bajki i nagle stawia cały utarty schemat na głowie.
C. AFRYKA W POLSKIM OBIEKTYWIE – specjalny dzień pokazów poświęcony polskiej twórczości filmowej na kontynencie afrykańskim. Poza pokazami najlepszych polskich filmów, np. „Ludzie duchy” Martyny Wojciechowskiej, „Winstar Wars” Krzysztofa Miękusa czy „Kanraxel: The Confluence of Agnack” Remigiusza Sowy.
D. BITY REWOLUCJI – specjalny pokaz klubowy z zestawem muzyki wideoklipowej z północnej Afryki. Oprócz pokazów filmowych planowane są ciekawe wydarzenia towarzyszące.
[IMG]2[/IMG]
[IMG]3[/IMG]
[IMG]4[/IMG]