20.11.2013 14:06 0

Nowy terminal promowy w gdyńskim porcie

15 listopada w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisano z firmą Tebodin Poland Sp. z o.o. umowę na wykonanie projektu nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim gdyńskiego portu. Obejmuje ona wykonanie projektu koncepcyjnego, budowlanego i wykonawczego budowy terminalu wraz z pracami towarzyszącymi oraz pełnieniem nadzoru autorskiego. Wartość ponad 3 miliony złotych brutto.

Projekt pod nazwą „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia”, oprócz remontu nabrzeża, obejmuje budowę dworca promowego oraz magazynu dla ładunków wraz z częścią biurową i socjalną dla pracowników placowych, o łącznej powierzchni ok. 450 m2. Przy terminalu powstanie ogólnodostępny parking dla 100 samochodów osobowych. Na nabrzeżu zachowane ma być połączenie kolejowe, do torów pierwszej strefy Nabrzeża Francuskiego. Obsługa statków w nowym terminalu ma trwać nie dłużej niż 120 minut (od momentu rozpoczęcia operacji cumowania do momentu odejścia promu).

Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II, w Basenie VIII. Atutem nowej lokalizacji terminalu promowego na Nabrzeżu Polskim będzie bliskość centrum miasta, jak również usytuowanie nieopodal wejścia do portu. Nowe miejsce pozwoli również obsługiwać większe jednostki.

„Zgodnie z podpisaną z firmą Tebodin umową, projekt terminalu promowego ma być przygotowany do grudnia 2014 roku. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy wynosi ponad 3 mln zł brutto. Do nowego terminalu zawijać będą promy Stena Line, a być może również innego armatora, jeśli uda się go pozyskać. Na etapie projektowania intensywnie współpracujemy z naszym wieloletnim, znakomitym partnerem Stena Line, wykorzystując jego doświadczenie” – informuje Janusz Jarosiński, prezes zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

„Stena Line bardzo efektywnie współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku. Podpisanie umowy z projektantami nowego terminalu promowego przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. to kolejny krok w naszych relacjach. Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli nam na dalszy rozwój linii Gdynia-Karlskrona. Infrastruktura nowego terminalu umożliwi prowadzenie operacji statkami o długości 240 m, które znajdują się we flocie Stena Line. Statki te mają imponującą pojemność frachtową 4100 metrów ładunkowych, co daje miejsce na około 250 ciężarówek w każdym rejsie. Jednocześnie każdy z tych statków może zabrać 1300 pasażerów. Dodatkowo, umiejscowienie terminalu niedaleko wejścia do portu skróci rejs o nawet 30 minut. To z kolei może wpływać na oszczędność paliwa i energii. Połączenie kolejowe da możliwość rozwoju transportu intermodalnego na naszej linii. Pasażerowie będą mogli korzystać z udogodnień, niedostępnych w obecnym miejscu. Liczymy też, że dzięki bliskości nowego terminalu do centrum Gdyni, jeszcze więcej turystów ze Szwecji będzie zainteresowanych naszą ofertą rejsów weekendowych połączonych z pobytem w Trójmieście.” – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska Sp. z o.o.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. to spółka o charakterze użyteczności publicznej, powołana 30 listopada 1999 r. przez przedstawicieli Gminy Gdynia oraz Skarbu Państwa, zarządzająca terenami i infrastrukturą na terenie gdyńskiego portu. Pod jego bezpośrednim władaniem znajdują się tereny, na których prowadzona jest działalność przeładunkowo-składowa przez spółki operacyjne. ZMPG-a S.A. dba nie tylko o wysoką sprawność i efektywność funkcjonowania portu, ale także o zapewnianie odpowiednich standardów bezpieczeństwa obsługi osób i ładunków oraz standardów ochrony środowiska.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...