Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i Komisarz ds. Transportu, Siim Kalaas ogłosił w ubiegłym tygodniu założenia nowej polityki Unii Europejskiej dotyczącej tzw. TEN-T – transeuropejskiej sieci korytarzy transportowych. Na ich budowę, do 2020 roku UE przeznaczy ponad 26 miliardów Euro, z czego Polska może liczyć na ponad 4 miliardy.
TEN-T to Transeuropejska Sieć Transportowa – program unijny dotyczący budowy sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych. Zakłada on m.in. powstanie korytarzy transportowych, przebiegających na strategicznych szlakach handlowych wewnątrz Unii Europejskiej oraz w krajach z nią sąsiadujących.
Nowa polityka, ogłoszona w trakcie odbywających się w minionym tygodniu w Tallinie TEN-T Days, zakłada budowę 9 korytarzy transportowych stanowiących rdzeń unijnych dróg transportowych. Ma ona na celu usunąć dotychczas istniejące „wąskie gardła”, rozwinąć infrastrukturę oraz przyczynić się do rozwoju transportu intermodalnego – prognozy Unii Europejskiej zakładają, że do 2030 roku, przy przewozach na odległości ponad 300km, 30% ładunków korzystać będzie z transportu kombinowanego.
Spośród dwóch korytarzy przebiegających przez Polskę, szczególne znaczenie ma zwłaszcza ten łączący Morze Bałtyckie z portami północnego Adriatyku. Jego rozbudowa ułatwi dostęp do portów bałtyckich kontrahentom ze Słowacji czy Węgier, zmniejszy koszta polskiego eksportu oraz importu i pozwoli na zwiększenie znaczenia naszej gospodarki w regionie.
Bałtycki Terminal Kontenerowy działa na wielu polach na rzecz urzeczywistnienia idei Korytarza Bałtyk-Adriatyk. W ubiegłym roku, przy współpracy z firmą Baltic Rail uruchomiono pierwsze połączenie kolejowe pomiędzy Gdynią a portami północnego Adriatyku. W październiku 2012 r. rozpoczęło przeładunki naczep samochodowych przewożonych koleją a następnie promami morskimi, co wprowadza w życie, również wpisany w politykę transportową Unii Europejskiej, projekt autostrad morskich.