Luty 2015 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 1 |
Data | 20.02.2015 11:00-22.03.2015 19:00 |
Miejsce | PGS Sopot |
Adres | pl. Zdrojowy 2 |
Miejscowość | Sopot |
Bilety | 10 zł , ulgowy 7 zł, 58 551-06-21 |
Zapraszamy do Państwowej Galerii Sztuki na wystawę Marka Rogulusa Rogulskiego - "HIPERBOLA - bańki, chmury, modele i fantomy".
Wystawa czynna: 20.02. - 22.03.2015 (wt.-nd. w godz. 11.00-19.00). Wernisaż: 19 lutego 2015 o godzinie 19.30.
Marek Rogulski, znany również pod pseudonimem Rogulus, urodził się w 1967 r. w Gdańsku. Odebrał gruntowne wykształcenie plastyczne w gdańskiej PWSSP (obecnie ASP) na Wydziale Malarstwa i Grafiki. Dyplom z malarstwa otrzymał od prof. Jerzego Zabłockiego. W 1989 roku wraz z Robertem Kają, Sławomirem Górą i Sławomirem Laskowskim był współorganizatorem grupy artystycznej Pampers Maxi. W 1990 roku wraz z Piotrem Wyrzykowskim tworzył grupę Ziemia - Mindel - Wurm, która zajmowała się performance z towarzyszącą mu improwizowaną muzyką eksperymentalną. Od 1990 do 1992 roku współpracował z Galerią Wyspa i współtworzył Fundację Otwarte Atelier w dawnej łaźni miejskiej, gdzie w 1992 roku zainicjował ideę Otwartych Pracowni z ramienia Galerii C-14. Od początku lat 90. tworzył jedyne w swym rodzaju monumentalne rzeźby z metalu i neonu, które odwoływały się zarówno do sztuki archaicznej, elementów pop-artu jak i instalacji. Od 1997 roku Rogulski tworzył nowy stylistycznie rodzaj rzeźb - "maszyny śmierci".
"Tytułowa Hiperbola to "odbicie" oraz rodzaj symetrii punktów. W kontekście wystawy chodzi o rzutowanie idei artystycznych na kulturę oraz świat materialny i społeczny. Przeprowadzany na samym sobie eksperyment staje się realnym doświadczeniem - najpierw jednostkowym a później społecznym. Projektowanie może stać się programowaniem. Nakreślanie takiej szerszej perspektywy rozwoju oznacza w istocie radykalną zmianę kulturowego wektora; jest podjęciem próby działania - na i wobec - "domniemanej całości". W ten sposób autor wystawy rozwija koncepcję "kontekstualizmu abstrakcyjnego" który jest propozycją ogarnięcia i "ogrania" całych formacji znaczeniowych i pojęciowych obecnych w kulturze. Problematyka ta ujęta została przez Marka Rogulskiego w projekcie o nazwie "Poza Postmodernizm". Obecne na wystawie instalacja, obiekty oraz rozważania teoretyczne interpretowane są zatem jako elementy procesu transformacji świadomości jednostkowej i społecznej; podkreślają performatywny wymiar działań podejmowanych przez autora wystawy. Tytuł wystawy sugeruje zarazem odniesienie się do miejsca jej realizacji gdyż hiperbola rozumiana jako figura literacka oznacza pewne przeskalowanie" - pisze o swojej twórczości artysta.