Luty 2015
Pn Wt Śr Cz Pt So N
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 1

Zobacz również

Ostatnie prace - wystawa Piotra Janasa

Kultura, Gdańsk

Data 13.02.2015 18:30-29.03.2015 00:00
Miejsce Gdańska Galeria Miejska
Adres Powroźnicza 13/15, 16/17
Miejscowość Gdańsk
Bilety Wstęp wolny

"Ostatnie prace" | Piotr Janas

Wernisaż: 13.02.2015, godzina 19:30 | GGM2

Wystawa: 14.02 - 29.03.2015

Kuratorka: Patrycja Ryłko

Miejsce:

Gdańska Galeria Miejska 2 (GGM2), ul. Powroźnicza 13/15

Godziny otwarcia galerii: wt-śr 11:00-17:00, czw-nd 11:00-19:00

WSTĘP WOLNY

Podczas jednej z rozmów Piotr Janas powiedział, że "maluje w tonacji serio". Prezentowany na wystawie "ostatnie prace" cykl najnowszych obrazów Janasa jest rozwinięciem tego sposobu myślenia w kierunku "na zimno". Również sam fakt, że artysta nie zaprzestaje poszukiwań; nie pozwala zaschnąć na płótnie swojej koncepcji na malarstwo - dodaje tonacji "na serio" egzystencjalnego kolorytu.

Poprzednie prace Janasa posiadały intensywną dynamikę, która koncentrowała się w zogniskowanym momencie, miejscu napięcia czy konfliktu, gdzie forma - rozpychając tło- graniczyła z bezkształtem, kolor z jego brakiem. Wszystko wydawało się wyraźne, mięsiste, sensualne, prawie seksualne - kłębiło się gdzieś w samym środku, i jednocześnie buzowało pod powierzchnią. Intensywność graniczyła z maniakalnością poszukiwań kształtów w materii farby. Podczas tego tzw. etapu farby olejnej na płótnie Janas zmagał się z materiałem, dążył - jak to sam nazywa, do warsztatowych katastrof (pękająca farba, żółknąca biel itp). Większość jego lakonicznych kompozycji wymagała bezpośredniego kontaktu; wzrokowego kontrataku i była efektem zindywidualizowanych, mocnych gestów, osadzających prace w teraźniejszości.

W cyklu "ostatnie prace" Janas umywa ręce. Nabiera dystansu. Nie chce zmagać się z substancją - chce zarządzać kompozycją. "ostatnie prace" nie posiadają zatem tej swoistej gorączki, frywolnej lekkości i punkowego 'pink fun'u' balansującego na granicy dobrego smaku, obciachu, naiwności lub okrucieństwa. Janas chce malować sztucznie. Na płótnach zanika czystość koloru i wyraźnie zaznaczone kontury formy. Bezkształtna plama powiększa się wychodząc za płótno tworząc tzw. tapiserię - szaroczarną rozlewającą się bezkształtną masę, gdzie poszczególne fragmenty mikrostruktur stają się całością obrazu, a poszczególne jego części zostają rozciągnięte w czasie i na całej przestrzeni płótna. Ten nowy etap to zombie formalizm, gdzie całe napięcie stłumione zostaje pod powierzchnią farby. Teraz wszystko rozgrywa się podskórnie - a tak naprawdę ukryte przed wzrokiem. Obraz staje się obiektem z własną nieopowiedzianą historią; przestaje być metaforą materialności życia; gdzie tłusta plama farby olejnej była dla artysty metonimią ludzkiego losu.

Poprzez zapach chlorokauczuku, który zastąpił zapach oleju lnianego artysta uwolnił się z ciężkiej olejnej tradycji; ze zmagań z materią i metafizyką jedności w wielości. Nie ma metafizyki; nie ma metafory - nie ma walki; jest tylko syntetyczna, pulsująca struktura, przekształcająca płótno w wizerunek obrazu.

Piotr Janas (ur. 1970) mieszka i pracuje w Warszawie. Ukończył malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Jerzego Tchórzewskiego. Brał udział w wielu wystawach w kraju i za granicą. Wybrane wystawy solowe: "Minotaurs", Bortolami Gallery, Nowy Jork (2013), "Dor Guez", Institute of Contemporary Arts, Londyn (2012), "zet ziet żet", Fundacja Galerii Foksal, Warszawa (2009), Wrong Gallery, New York (2004). Wybrane wystawy zbiorowe: "Co widać. Polska sztuka dzisiaj", Muzeum Sztuki Współczesnej, Warszawa (2014), "Szanuj papier - Biennale Rękodzieła Plakatowego Artystów Polskich", Piktogram, Warszawa (2012), "Villa Reykjavik", Reykjavik, Fundacja Galerii Foksal (2010), "Polskie Malarstwo XXI wieku", Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (2006), "Dreams and Conflicts: The Dictatorship of the Viewer", La Biennale di Venezia, Wenecja (2003).

**Jakub Banasiak **(ur. 1980) - historyk i krytyk sztuki, asystent w Katedrze Historii Sztuki Polskiej Najnowszej na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej ASP. Redaktor naczelny Wydawnictwa 40 000 Malarzy. Autor książek "Rewolucjoniści są zmęczeni" (2008) oraz "Zmęczeni rzeczywistością" (2009). W latach 2010-2013 prowadził autorską galerię Kolonie. Z Adamem Mazurem prowadzi magazyn o sztuce "SZUM".