Grudzień 2014 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Data | 13.12.2014 20:00 |
Miejsce | Dwór Artusa |
Adres | Długi Targ 43/44 |
Miejscowość | Gdańsk |
Bilety | 60-90 zł , w przedsprzedaży 40-70 zł |
Gdyby szukać najwybitniejszych interpretatorów muzyki Claudia Monteverdiego, nazwisko Rinalda Alessandriniego mogłoby być ukoronowaniem dociekań. Mało który dyrygent tak wyśmienicie zna się na włoskiej muzyce od manieryzmu po późny barok, mało który także jest zdolny poprowadzić ją w sposób pełen finezji i konsekwencji jednocześnie, mało który tak klarownie widzi zasady rządzące muzyką dawnych wieków i potrafi oddać je równie precyzyjnie.
Alessandrini długie lata słynął nade wszystko z dokonań solowych - jest uznanym klawesynistą i organistą, nie stroni także od fortepianu historycznego. Od 1984 roku jego nazwisko łączone jest z formacją Concerto Italiano, której jest założycielem oraz dyrygentem. Koncertował w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i w całej Europie, zdarza mu się także prowadzić gościnnie najwybitniejsze orkiestry z całego świata, by wymienić zaledwie Orchestra of the Age of Enlightenment, Freiburger Barockorchester, Basel Kammerorchester, Orchestra Haydn Bolzano, Melbourne Symphony Orchestra czy Washington Symphony Orchestra.
Nie bez znaczenia pozostaje jego dorobek operowy - dyrygował wykonaniami Mozarta (Uprowadzenie z seraju, Così fan tutte, Don Giovanni), Galuppiego (L´inimico delle donne), Glucka (Orfeusz i Eurydyka), Handla (Juliusz Cezar). W Salamance wyreżyserował i poprowadził Koronację Poppei Monteverdiego, tymczasem w mediolańskiej La Scali oraz w Paryżu prezentuje wszystkie trzy znane współczesności opery mantuańskiego geniusza. Operom Monteverdiego przysłużył się ponadto jako redaktor i konsultant edycji partytur Orfeusza oraz Il ritorno di Ulisse in patria opublikowanych przez wydawnictwo nutowe Bärenreiter.
Także jego dyskografia jest imponująca, dla wytwórni tak prestiżowych, jak Opus 111, Astrèe, Arcana czy Harmonia Mundi, zarejestrował szereg nagrań z muzyką wieków XVII i XVIII, szczególne miejsce w jego dorobku zajmuje muzyka włoska. Rejestracje cieszyły się sympatią krytyków i entuzjazmem melomanów, obsypane zostały także licznymi nagrodami: trzykrotnie Gramophone Award oraz Deutscher Schallplattenpreis, dwukrotnie Grand Prix du Disque, prócz tego Prix Caecilia i Premio Cini. Nagrania artysty zdobyły także cztery wyróżnienia na targach Midem organizowanych we francuskim Cannes. Rinaldo Alessandrini jest kawalerem Orderu Sztuki i Literatury, a wraz z Concerto Italiano otrzymał przyznawaną przez krytyków muzycznych Abbiati Prize.