Hito Steyerl: Abstrakt

Kultura, Gdańsk

Data 16.10.2014 19:00-31.12.2014 00:00
Miejsce Instytut Sztuki Wyspa
Adres Doki 1
Miejscowość Gdańsk
Bilety wstęp wolny

Alternativa 2014 ma przyjemność zaprezentować "Abstrakt" - pierwszą w Polsce wystawę indywidualną wybitnej niemieckiej artystki, teoretyczki i autorki esejów dokumentalnych Hito Steyerl. Jest ona kluczową postacią współczesnej sztuki i filmu, przyglądającą się obrazowaniu z perspektywy feministycznej, krytycznej i politycznej a jej wystawa jedyną w swoim rodzaju okazją poznania tej wpływowej intelektualistki i twórczyni.

HITO STEYERL: ABSTRAKT, Alternativa 2014 cz. 4 Otwarcie 16 października o godz. 19.00 Wystawa czynna do 31 grudnia 2014 Instytut Sztuki Wyspa Kuratorka Aneta Szyłak

Jej pole działania to analiza języka mediów: przemieszczanie się obrazów i redefinicja ich znaczeń. Jej prace kreślą relacje pomiędzy przepływami kapitału a wartością sztuki, pomiędzy kapitałem finansowym i symbolicznym, pomiędzy wojną a estetyką. Artystka zwraca naszą uwagę nie tyle na to, co możemy zobaczyć, a na to, czego nie widzimy, co jest przed naszymi oczyma ukryte uwodzicielską siłą reprezentacji. Skrywana warstwa obrazu skierowała jej uwagę także ponownie ku fizycznie istniejącym strukturom ściany oraz ku obrazowi jako materii. Czy obraz ma ciało? Czego dowiadujemy się z obrazu niewyraźnego, zatartego, nieudanego, odrzuconego? Artystka tropi własne medium filmu jako narzędzia manipulacji odbiorcą i informacją. Interesuje ją także to, jak ludzkie ciało koduje, zapisuje zachowania i procedury. Ciało, które jest urządzeniem zapisującym i odtwarzającym. Steyerl jednocześnie eksploruje swoją własną historię, osoby której życie z kamerą to ciągły powrót do tego co to znaczy, obrazować kogoś, filmować, tworzyć relacje poprzez zapis. Co to znaczy być w obrazie, przedstawić siebie jako tę, które nie tylko patrzy, ale jest cały czas obserwowana.

Steyerl stawia nieustająco pytanie o to, co to znaczy być widocznym lub niewidocznym w czasach zapisu, scanningu i podglądu, gdy każdy nasz ruch i działanie są zapisywane i wykorzystywane systematycznie, często bez naszej wiedzy i zgody w zmilitaryzowanej i skupionej na zysku rzeczywistości. W jej pracach zobaczymy collage rozmaitych technologicznych języków i estetyk zapisów i perswazji, oplatających nas poprzez ciągły przepływ kapitalizowanej informacji. Artystka wyrysowuje relacje pomiędzy zdawałoby się odległymi polami wiedzy, podszywa się pod rozmaite cyfrowe formy przekazu precyzyjnie, dociekliwie i bezlitośnie.

Wystawa prezentowana jako ostatnia odsłona Alternativa 2014 "Błędnik Codzienności" to prezentacja szeregu jej najnowszych prac, wśród nich "Liquidity Inc.", "November", "Adorno's Grey", "How Not to be Seen", "Guards" czy "Is the Museum a Battleground?".

Mieszkająca w Berlinie twórczyni to uczestniczka kluczowych wystaw sztuki współczesnej, takich jak Documenta, Manifesta, Biennale w Wenecji, Taipei czy Gwangju. Jej indywidualne wystawy gościły takie instytucje artystyczne jak Renessaince Society w Chicago, Muzeum Sztuki Współczesnej w San Diego, Van Abbe Museum w Eindhoven, ICAw Londynie i wiele innych. Ukończyła studia filmowe w Monachium i Tokio oraz uzyskała doktorat z filozofii na Akademii Sztuk Pięknych we Wiedniu. Jest profesorką UDK (Uniwersytetu Artystycznego) w Berlinie, wykładała też w Goldsmiths i Center for Curatorial Studies w Bard College. Współpracuje z e-flux Journal i jest autorką licznych tekstów z dziedziny teorii obrazu, w tym opublikowanych w zbiorze The Wretched of the Screen. Sternberg Press: 2013.

Wystawa jest 4 i ostatnim aktem Alternativa 2014 "Błednik Codzienności". Poprzednie wystawy to "Oliver Ressler: Wizje polityczne. Świat od nowa", "Codzienność" oraz "Innym sposobem".

Wystawa finansowana ze środków Miasta Gdańska oraz dofinansowana ze środków Ministerstaw Kultury i Dziedzictwa Narodowego i zrealizowana dzięki pomocy Insitut fur Auslandsbeziehungen (ifa) w Stuttgarcie. Partnerem Alternativa 2014 jest Grupa Azoty SA.