Wrzesień 2013 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Data | 09.09.2013 00:00-14.09.2013 00:00 |
Miejscowość | Gdynia |
Gdynia - Festiwal Filmowy to jedna z największych imprez filmowych w Polsce i jedyna, która na tak wielką skalę promuje polską kinematografię. Co roku o Wielką Nagrodę Złotych Lwów walczą w Gdyni najnowsze polskie filmy. Festiwal w Gdyni to przede wszystkim wizytówka polskiego kina - najlepsze filmy roku, najważniejsi twórcy, najgorętsze tematy. Współczesność spotyka się tu w dialogu z historią: nowe pokolenia filmowców konfrontują się z mistrzami, a nowe pokolenia krytyków reinterpretują klasykę polskiego kina.
Ale dziś, kiedy zmienia się krajobraz kina europejskiego, a wraz z nim widownia, festiwal w Gdyni powinien też pełnić funkcję edukacyjną: uczyć nas kina, przypominać klasykę, prezentować nasze filmy w kontekście dokonań innych twórców w tej części Europy. Spotkanie w Gdyni powinno być okazją nie tylko do wspólnego seansu, ale i wspólnej rozmowy.
Każdy, kto interesuje się kinem - nie tylko polskim, ale w ogóle kinem Europy Wschodniej - powinien tu być.
W związku z pracami remontowymi w teatrze, trwającymi do końca sierpnia 2013, Komitet Organizacyjny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, do którego należą przedstawiciele Miasta Gdyni, Samorządu Województwa Pomorskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Telewizji Polskiej S.A. i Canal + Cyfrowy Spółka. z o.o. przychylił się do propozycji prezydenta Gdyni - pana Wojciecha Szczurka - aby tegoroczny Gdynia Film Festival odbył się we wrześniu.
Oto lista filmów zakwalifikowanych do konkursu:
W Panoramie Polskiego Kina 38. Gdynia - Festiwal Filmowy zaprezentowanych zostanie 11 tytułów, które razem z sekcjami konkursowymi stanowią spektrum najciekawszych projektów filmowych ostatnich kilkunastu miesięcy.
Wśród wyselekcjonowanych tytułów do Panoramy Polskiego Kina zdecydowaną większość stanowią debiuty filmowe: "Yuma" reż. Piotr Mularuk, "Baczyński" reż. Kordian Piwowarski, "Jaskółka" reż Bartosz Warwas, "Kamczatka" reż. Jerzy Kowynia, "Oszukane" reż. Marcin Solarz, "Silent Lake" reż. Mariusz Kuczewski, "Tajemnica Westerplatte" reż. Paweł Chochlew czy "Stacja Warszawa" składająca się z kilku splecionych nowel fabularnych autorstwa Macieja Cuske, Kacpra Lisowskiego, Nenada Mikovica, Mateusza Rakowicza i Tymona Wyciszkiewicza. Jest także drugi film Krzysztofa Łukaszewicza "Żywie Biełaruś" i kolejny" Artura Więcka "Barona" "Wszystkie kobiety Mateusza".
Do jednej ważnej zmiany doszło także w Konkursie Głównym Festiwalu. O Złote Lwy powalczy 14 filmów, a nie jak wcześniej planowano 15. W związku z przedłużającą się postprodukcją obrazu film Lecha Majewskiego "Psie Pole" wycofany został przez Producenta z Festiwalu.
LISTA FILMÓW SEKCJI PANORAMA POLSKIEGO KINA
"Zagubione w przestrzeni - polskie zapomniane filmy science-fiction" i "Czysta klasyka" to kolejne sekcje programowe 38. Gdynia - Festiwal Filmowy.
"Czysta klasyka", stała sekcja programowa gdyńskiego festiwalu, poświęcona jest zrekonstruowanym cyfrowo dziełom polskiej kinematografii. Corocznie Cyfrowe Repozytorium Filmowe, partner sekcji, w ramach projektu KinoRP, rekonstruuje cyfrowo kilkadziesiąt starych filmów, dzięki czemu znaczące pozycje mają szansę na nowe kinowe życie, nową jakość obrazu i nową publiczność. "Czysta klasyka" zapoczątkowana pięć lat temu filmem "Pociąg" Jerzego Kawalerowicza, w tym roku poświęcona będzie sześciu wybitnym obrazom. Widzowie festiwalu będą mogli obejrzeć "Człowieka z marmuru" (1976) Andrzeja Wajdy, jedno z najwybitniejszych i najbardziej przełomowych dzieł polskiej kinematografii, ze znakomitymi kreacjami Krystyny Jandy i Jerzego Radziwiłowicza, "Dreszcze" (1981), fabularny debiut Wojciecha Marczewskiego pokazujący ideologiczną inicjację nastolatka u schyłku epoki stalinowskiej, "Jak być kochaną" (1962) Wojciecha Hassa. Kolejne pozycje to "Milczenie" Kazimierza Kutza, przejmujące studium samotności dwóch outsiderów - osieroconego chłopca i starego proboszcza, połączonych splotem tragicznych okoliczności, "Przesłuchanie" Ryszarda Bugajskiego, legendarny "półkownik" stanu wojennego i najbardziej prześladowany film schyłkowego PRL-u. Cykl zamknie najgłośniejszy film końca lat 90., obsypany nagrodami "Dług" Krzysztofa Krauzego z rewelacyjnym Andrzejem Chyrą jako współczesnym wcieleniem zła.
Nowością tegorocznego Festiwalu będzie sekcja poświęcona polskim zapomnianym filmom science-fiction. W czterech blokach programowych zaprezentowanych zostanie 11 filmów krótko i średniometrażowych z przełomu lat 60. i 70., mało znanych perełek gatunku, które mogą stanowić świetną szkołę formy dla młodych twórców i rozrywkę dla wszystkich miłośników kina gatunku.
W tej sekcji znalazły się trzy filmy Janusza Majewskiego: "Docent H", "Pierwszy Pawilon", opowiadające o szalonych naukowcach, którzy przeprowadzają eksperymenty na ludziach, starając się stworzyć lepszy świat oraz "Awatar, czyli zamiana dusz", adaptacja XIX-wiecznego opowiadania Teofila Gautiera i jeden z najciekawszych telewizyjnych średniometrażowych filmów kostiumowych. Zobaczyć będzie można filmową nowelę "Przekładaniec" Andrzeja Wajdy, zrealizowaną na kanwie opowiadania "Czy Pan istnieje, Mr. Jones?" Stanisława Lema i wg. jego scenariusza, opowiadającą perypetie duetu rajdowego braci Fox i przeprowadzonych na nich operacji transplantologicznych. Film uznawany często za największe osiągnięcie polskiego kina fantastycznego. Kolejne dwa filmy, także na podstawie opowiadań Stanisława Lema, to "Profesor Zazul" i "Przyjaciel" duetu reżysersko-operatorskiego Marka Nowickiego i Jerzego Stawickiego. W programie znalazły się także dwa filmy Janusza Kubika "Gdzie jesteś Luizo" oraz "Biohazard", "Gubernator" Stanisława Kokesza, "Poprzez piąty wymiar" Marka T. Nowakowskiego i "Stacja bezsenność" w reż. Piotra Wojciechowskiego.
Wyróżnikiem i paradoksalnie atutem polskich filmów fantastycznych były ich niewielkie budżety produkcyjne. Zamiast filmów widowiskowych z oszałamiającą scenografią, ozdobnymi kostiumami i efektami specjalnymi powstały kameralne opowieści, operujące symboliką i uproszczeniami, a ich twórcy często musieli wznieść się na wyżyny wyobraźni aby wykreować świat i bohaterów przyszłości.
Po projekcjach z obu sekcji programowych przewidziane są otwarte dla całej publiczności festiwalu spotkania z twórcami filmów.
Podczas 38. Gdynia - Festiwal Filmowy odbędą się cztery pokazy specjalne wyjątkowych twórców. W dniu 92. urodzin Stanisława Lema Festiwal zaprezentuje ekranizację "Kongresu futurologicznego" w reżyserii Ariego Folmana, jurora konkursu głównego Festiwalu sprzed 2 lat. Po wielkim sukcesie "Walca z Bashirem" Folman powraca połączeniem filmu aktorskiego z animacją. "Kongres" to w równej mierze futurologiczny dramat i filozoficzne rozważanie o przyszłości kina.
Drugim pokazem specjalnym będzie ostatni film Romana Polańskiego, który obchodził niecały miesiąc temu 80. urodziny. Artystycznie pozostaje od lat w najwyższej formie, co potwierdza także film "Wenus w futrze", znakomicie przyjęty na festiwalu w Cannes. Kolejnym reżyserem pokazów specjalnych jest Janusz Zaorski, wielokrotny laureat nagród naszego festiwalu, który powraca po siedmiu latach w jednym z najtrudniejszych realizacyjnie projektów swojej kariery. "Syberiada polska" to opowieść o losach Polaków wywiezionych na Syberię, zrealizowana przez ekipę w autentycznych syberyjskich plenerach.
Ostatni pokaz specjalny autorstwa Katarzyny Klimkiewicz to "Zaślepiona" - brytyjski film wyprodukowany dla telewizji BBC, uznany w tym roku na festiwalu w Koszalinie za najlepszy debiut. Warto podkreślić, że to debiut podwójny: reżyserki Katarzyny Klimkiewicz i operatora Andrzeja Wojciechowskiego. Branżowe media na całym świecie (m.in. "Variety", "Screen International" i "Empire") podkreślały, że film znakomicie łączy cechy politycznego dramatu, międzykulturowej love story i thrillera.