Wrzesień 2012 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Data | 02.09.2012 15:11 |
Miejsce | Filharmonia Bałtycka |
Miejscowość | Gdańsk |
Sala Koncertowa na Ołowiance Koncert symfoniczny Genesis
Wystąpią: Daniel Oleksy - tenor Marcin Dorociński, Wanda Skorny - narratorzy Yuri Bashmet - dyrygent Państwowy Chór Filharmonii w Mińsku Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej
W programie: MIECZYSŁAW WEINBERG - Symfonia nr 8 ARNOLD SCHÖNBERG - Preludium na chór (mormorando) i orkiestrę op. 44 NATHANIEL SHILKRET - Stworzenie na narratora, chór i orkiestrę ALEKSANDER TANSMAN - Adam i Ewa na narratora i orkiestrę DARIUS MILHAUD - Kain i Abel na narratora i orkiestrę op. 241 MARIA CATELNUOVO - TEDESCO - Potop (Arka Noego) na narratora, chór i orkiestrę ERNST TOCH - Przymierze (Tęcza) na narratora i orkiestrę IGOR STRAWIŃSKI - Babel na narratora, chór męski i orkiestrę
"Genesis" to składająca się z siedmiu części kantata na narratora, głosy solowe, chór i orkiestrę, napisana w latach 1943-44 do tekstu biblijnego na zamówienie Nathaniela Shilkreta przez siedmiu wybitnych kompozytorów.
Kantata została wykonana po raz pierwszy w 1945 roku. Jest rzadkim w dziejach muzyki przykładem zestawienia twórców o tak bardzo zróznicowanych postawach artystycznych (szczególnie Strawinski--Schönberg).
Utwór jeszcze nigdy nie był grany w Polsce. Koncert poprowadzi wybitny rosyjski dyrygent i altowiolista Yuri Bashmet, a w role narratorów wcielą sie Marcin Dorocinski i Wanda Skorny.
Wieczór rozpocznie VIII Symfonia Mieczysława Weinberga "Kwiaty Polskie", będąca osobistą wypowiedzią doświadczonego w latach wojny kompozytora. Dziesięcioczęściowy utwór został napisany w roku 1964. Weinberg sięga w nim do młodzienczych wspomnień i fascynacji, których ucieleśnieniem stała się poezja Tuwima. W oryginalnej wersji tekst wykonywany jest przez tenora solo i chór po polsku, choć do prawykonania kompozytor przygotował wersję rosyjską.
Wyraziste środki chóralne wykorzystane przez Weinberga w VIII Symfonii przywodzą niekiedy na myśl poemat "Stracenie" Stiepana Razina Szostakiewicza. Zdaniem wielu, najbardziej poruszająca jest ósma cześć dzieła, zadedykowana matce ("mojej matce polskiej, mojej matce zydowskiej"). Uderza w niej niemal nienaturalne w kontekście podejmowanego tematu skupienie i dystans. Weinberg powiedział kiedyś: "Wiele moich utworów jest związanych z tematem wojny. To niestety nie był mój wybór. To było podyktowane przez mój los, przez tragiczny los moich krewnych. Za mój moralny obowiązek uznaję pisać o wojnie, o okropnościiach, jakie dotknęły rodzaj ludzki w naszym stuleciu."
Organizatorzy: Samorząd Województwa Pomorskiego, Miasto Gdańsk, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Polska Filharmonia Bałtycka, Europejskie Centrum Solidarności, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego