Czerwiec 2019 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Data | 07.06.2019 19:00 |
Miejsce | Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina |
Miejscowość | Gdańsk |
Bilety | 15-65zł |
Dwa wielkie dzieła dwóch wielkich symfoników. Beethoven i Mahler. Każdy z nich napisał 9 symfonii, które tworzą jedyne w swoim rodzaju muzyczne universum.
Dzieło Beethovena jest syntezą klasycznej symfoniki, a jednocześnie wybiega już daleko w przyszłość. IV Koncert fortepianowy, to utwór w którym proporcje między orkiestrą i fortepianem wydają się idealne. Nie ma tu przy tym rywalizacji, zmagania się między partnerami, jak to ma miejsce w V Koncercie. Partia fortepianu przechodzi płynnie w partię orkiestry, fortepian komentuje tematy pojawiające się często tylko w partii orkiestry, prowadzi z nią dialog , nierzadko bardzo poważny (jak w II części) ale też często skrzący się humorem (jak w Finale).
I Symfonia Mahlera powstała prawie sto lat po IV Koncercie Beethovena. Choć trwa prawie godzinę, zachowuje jeszcze klasyczną, czteroczęściowa formę. Jest jedną z bardziej pogodnych symfonii Mahlera, choć zawiera, w wolnej części aluzje do marsza żałobnego. Dzieło symfoniczne Mahlera to podsumowanie i jednocześnie pożegnanie świata XIX – wiecznej symfoniki.
Obie te klasyczne w swoim rodzaju kompozycje poprowadzi szef Filharmoników Bałtyckich George Tchitchinadze, a solistką w koncercie Beethovena będzie wielka dama pianistyki gruzińskiej, wychowanka słynnego Harry'ego Neuhausa – Elisa Wirsaladze.
George Tchitchinadze – dyrygent
Elisso Wirsaladze – fortepian
Orkiestra Symfoniczna PFB
Konrad Mielnik – prowadzenie