Grudzień 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Zobacz również

KONCERT WIGILIJNY

Koncerty, Wejherowo

Data 16.12.2018 19:00
Miejsce Wejherowskie Centrum Kultury
Miejscowość Wejherowo

Wejherowskie Centrum Kultury serdecznie zaprasza na KONCERT ŚWIĄTECZNY.

 

Bezpłatne wejściówki od 12 grudnia o godzinie 17.00. Jedna osoba max 4 bilety.

Anna Fabrello- sopran
Stanisław Daniel Kotliński- baryton
Polska Filharmonia Kameralna Sopot
Wojciech Rajski – dyrygent

Kolędy kaszubskie na głos i orkiestrę kameralną 
w opracowaniu Witosławy Frankowskiej

oraz
Kolędy na głos solowy i orkiestrę kameralną 
w opracowaniu Macieja Małeckiego

1. Zaskrzeczała sroczka w lese (z Luzina) 
2. Ni ma arbadżi (sł. i muz. Stefan Bieszk)
3. Czemù ptôchë dzys spiéwają (z Sierakowic)
4. Czemùże Të, Jezëskù (z Mechowej) 
5. Bibi, bibi (sł. i muz. Jan Trepczyk)
6. Szëmi mòrze (sł. J. Trepczyk i S. Bieszk, muz. J. Trepczyk)
7. W trąbë grają (z Luzina)
8. Bibi, synkù, bi (sł. Leon Roppel, muz. Witosława Frankowska) 
9. Spiéwta ptôszczi (sł. Leon Roppel, muz. Witosława Frankowska)

Kolędy kaszubskie to cykl 9 pieśni o tematyce bożonarodzeniowej, obejmujący cztery kolędy ludowe, okrzepłe już w pomorskiej tradycji oraz pięć kolęd regionalnych, powstałych w ciągu ostatnich osiemdziesięciu lat. W ramy cyklu, obrazującego różne oblicza muzyki kaszubskiej – ludowej i regionalnej – ujęła kolędy Witosława Frankowska. Przygotowane przez nią aranżacje powstały w 2006 roku specjalnie dla Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Wśród wybranych kolęd znalazły się utwory zebrane w okresie międzywojennym w Luzinie, Mechowej i Sierakowicach.

Podobnie jak w przypadku dawnych kantyczek polskich od baroku począwszy, charakterystyczną cechą ludowych kolęd kaszubskich jest swoiste unarodowienie treści ewangelicznych, zaznaczające się w przeniesieniu miejsca narodzin Chrystusa z Ziemi Świętej w lokalne, nadmorskie realia. Ze słów pobrzmiewa żarliwe zapewnienie: „żebës Të béł tu ù nas, w zómkù bës béł złożony” („gdybyś tu się narodził, w pałacu byłbyś położony”). Przeważają formy proste, dwumiarowe, rzadziej natomiast pojawiają się rytmy taneczne, właściwe dla centralnej Polski.

Wśród regionalnych kolęd autorskich znajduje się nastrojowa pieśń Ni ma arbadżi, obrazująca rozterki Józefa wobec braku gościńca dla zdrożonej drogą Maryi. Kolędę tę skomponował Stefan Bieszk z Chojnic (1895-1964), znany głównie ze swej działalności poetyckiej. W podobnym duchu utrzymane są liryczne kolędy Jana Trepczyka (1907-1989), wybitnego kaszubskiego poety i kompozytora, związanego z Wejherowem, autora dwutomowego Słownika polsko-kaszubskiego. Cały cykl wieńczą dwie kolędy Witosławy Frankowskiej, powstałe do słów gdańskiego poety i prozaika Leona Roppla (1912-1978).
Wykonawczynią kolęd kaszubskich jest Anna Fabrello – solistka Opery Bałtyckiej oraz pedagog Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od wielu lat z powodzeniem interpretuje utwory związane z regionem Pomorza. W swoim repertuarze ma kantatę Kaszëbë Juliusza Łuciuka, partię Marianny z opery Żeglarz Złocistego Słońca Jana Michała Wieczorka, pieśni kaszubskie Jana Trepczyka, Władysława Walentynowicza, Feliksa Nowowiejskiego, Łucjana Kamieńskiego, Renaty Gleinert, Jerzego Łyska. Wespół z Witosławą Frankowską i Grzegorzem Kołodziejem nagrała płytę Ptôszkòwie na lëpie. Pieśni z Kaszub południowych (2006).

Witosława Frankowska – kameralistka, etnomuzykolożka, pedagog Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wychowana w rodzinie o długoletnich tradycjach kaszubskich i muzycznych, łączy działalność artystyczno-naukową z popularyzacją muzyki dawnej i regionalnej. W 2013 r. otrzymała z wyróżnieniem stopień doktora nauk humanistycznych w dziedzinie etnomuzykologii, przyznany przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Jako ceniony realizator basso continuo koncertowała w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Współpracuje z wieloma wybitnymi solistami, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polskim Chórem Kameralnym, Cappellą Gedanensis, Orkiestrą Kameralną Progress, Elbląską Orkiestrą Kameralną. Komponuje, opracowuje utwory ludowe i regionalne, jest autorką monografii Kolędowanie na Kaszubach. Dzieje kolęd na Pomorzu od XVI do XXI wieku (2015). Od 2002 roku prowadzi cieszący się popularnością cykl koncertów „Spotkania z muzyką Kaszub” w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie. Dokonała szeregu nagrań archiwalnych dla radia i telewizji, przygotowała do wydania płyty Mòrze. Pieśni z Kaszub północnych (2004), Ptôszkòwie na lëpie (2006), Kaszuby w pieśni artystycznej (2014), Navigare (2018). Laureatka Medalu Stolema (2006).

Kolędy na głos solowy i orkiestrę kameralną 
w opracowaniu Macieja Małeckiego

Maciej Małecki
kompozytor, pianista. Studiował u K. Sikorskiego (kompozycja) oraz N. Hornowskiej (fortepian) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (oba dyplomy 1965 roku - z fortepianu z wyróżnieniem).

W latach 1967-1968 jako stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej uzupełniał studia w Eastman School of Music w Rochester, USA - pod kierunkiem S. Adlera (kompozycja) i E. Lista (fortepian). Przez szereg lat grał w duecie fortepianowym z J. Derflem, występując z bogatym repertuarem na 2 fortepiany i na 4 ręce.

W 1967 roku związał się ze Studenckim Teatrem Satyryków. W latach 70 komponował przede wszystkim muzykę dla teatru, radia, telewizji i filmu, by z początkiem następnej dekady przenieść punkt ciężkości na muzykę koncertową. Autor kilkudziesięciu kompozycji symfonicznych, kameralnych, solowych, chóralnych i pieśni, a także piosenek dla dzieci. Wykładał w Akademii Muzycznej w Warszawie. 
W latach 1991-93 pełnił funkcję wiceprezesa, a w latach 1993-99 prezesa Związku Kompozytorów Polskich. Laureat nagród i wyróżnień.

Stanisław Daniel Kotliński
Baryton, studiował śpiew w Gdańsku, w klasie wybitnego pedagoga Prof. Barbary Bragińskiej-Iglikowskiej, następnie we Włoszech, (Accademia Chigiana w Sienie, Akademia w Fiesole, Uniwersytet Florencki). Pracował pod kierunkiem wspaniałych artystów i pedagogów jak: Giorgio Favaretto, Lajos Kozma, Fedora Barbieri, Giancarlo Montanaro, Claudio Desderi oraz legendarny baryton Rolando Panerai.
Występował na słynnych festiwalach jak Maggio Musicale Fiorentino, Cantiere Internazionale d'Arte di Montepulciano, Puccini Festival Torre del Lago, Festival della Valle d'Itria, Sankt Petersburg Festival, Kissinger Sommer, Moritzburg Festival, Dresdner Musikfestspiele czy Monte Carlo Festival. Śpiewał w teatrach operowych w Polsce, Niemczech, Belgii, Danii, Holandii, Francji, Hiszpanii, Luksemburgu, Omanie, Katarze i Chinach. W Sienie, Florencji i Neapolu prezentował się jako Figaro w operze W.A. Mozarta „Le nozze di Figaro” oraz w „Il barbiere di Siviglia” G. Rossiniego. Jako Leporello („Don Giovanni”) śpiewał w Rzymie i Florencji, jako Salieri w operze N. Rymskiego-Korsakowa „Mozart i Salieri” w Gdańsku i Lucernie. Brał udział we włoskich prapremierach oper: „Moses und Aron” A. Schoenberga pod batutą Zubina Mehty, "Greek" M. A. Tournage'a pod kierownictwem Hansa Wernera Henze, a także "Die Frau ohne Schatten" R. Straussa podczas Festiwalu Maggio Musicale Fiorentino. Z okazji 100-lecia Opery Leśnej w Sopocie wystąpił jako Donner w operze R. Wagnera "Złoto Renu" („Das Rheingold”) pod batutą Jana Lathama Koeniga. Podczas festiwali - w Rawennie, Valle d'Itria, Monte Carlo Musique Sacrée, Kissinger Sommer czy Dresdner Musikfestspiele, wykonywał m.in. "Mszę koronacyjną" W. A. Mozarta, "Stworzenie Świata" („Die Schöpfung”) J. Haydna, czy „Petite Messe Solennelle” G. Rossiniego.