Styczeń 2018 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Data | 01.01.2018 00:00-04.03.2018 00:00 |
Miejsce | Muzeum Narodowe |
Miejscowość | Gdańsk |
Bilety | 10 zł , ulgowy 6 zł - szczegóły w opisie |
Zapraszamy na wystawę Nicolę Bocciniego "Sąd Ostateczny" do Oddziału Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Czynna: 03.12.2017-04.03.2018
Wernisaż: 02.12.2017, godz. 18:00 (wstęp wolny)
Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Dawnej,
ul. Toruńska 1, 80-822 Gdańsk
Kurator: Claudia Bottini
Godziny otwarcia:
wtorek - piątek: 9.00 - 16.00
sobota - niedziela: 10.00 - 17.00
Prezentowany na ekspozycji "Sąd Ostateczny", to ceramiczny multimedialny panel wykonany przez Nicolę Bocciniego, znanego artystę ceramika, na co dzień tworzącego w Derucie koło Perugii we Włoszech. Jest to instalacja multimedialna wykonana z komponentów porcelanowych, która stanowi medium dla fragmentów Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga i innych elementów wizualnych wyświetlanych w zaprogramowanych sekwencjach. Artysta skonstruował współczesną wizję sądu ostatecznego zachowując treść obrazu, jego ikonografię i symbolikę.
Sześciokątne panele wykonane zostały z glinki porcelanowej kostnej (jest to szczególny rodzaj tworzywa do produkcji delikatnej porcelany) poprzez odlewanie z gęstwy w formie gipsowej. Wykorzystana technika ma nazwę "żyłki w porcelanie", tzn. na głębokość ok. 3 mm w glinkę porcelanową kostną wkładany jest drut miedziany przed jej wyschnięciem. Podczas wypalania w wysokiej temperaturze, drut miedziany użyty jako deseń paneli ulega stopieniu, a jego opary zabarwiają element porcelanowy na wskroś tworząc zielone linie.
Wszystkie 22 panele wykonane zostały ręcznie i trzykrotnie wypalone w kompletnym cyklu, przy czym tylko raz w temperaturze ok. 1320°C. W trakcie pracy Bocciniemu udało się opracować podstawę teoretyczną tego procesu: porcelanowa glinka kostna podczas wypalania w bardzo wysokiej temperaturze najpierw zmniejsza objętość (kurczy się), a następnie zwiększa objętość (rozszerza się). W procesie tym powstały idealnie półprzezroczyste panele o grubości około 2 mm.
Wykorzystując współczesne technologie i materiały oraz angażując widzów, których autoportrety fotograficzne staną się częścią panelu w czasie rzeczywistym, artysta interpretuje temat sądu ostatecznego w kontekście ważnych współczesnych zjawisk społecznych, takich jak rasizm, terroryzm, ksenofobia, czy konflikty na tle imigracji.
Patronat honorowy:
Mieczysław Struk Marszałek Województwa Pomorskiego Michele Toniaccini Burmistrz Deruty Instytut Kultury Włoskiej w Warszawie
Wspólpraca: Gisella Gellini profesor sztuki świetlnej, Politechnika w Mediolanie Claudia Casali dyrektor Międzynarodowego Muzeum Ceramiki w Fanzy Robert Turło reżyser animacji filmowej, wykładowca animacji na wydziale Grafiki ASP w Gdańsku Raffaele Bacchi, inżynier elektroniki lotniczej Marek Kuczyński, muzyka, udźwiękowienie Grażyna Rigall, projekty malarskie Mateusz Kozłowski, modele 3D i animacje 3D Sławomir Pultyn ,zdjęcia filmowe Aleksandra Kobielak, Krzysztof Czerny, ruch sceniczny Andrzej Nowakowski, zdjęcia Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga Natalia Helman, projekty graficzne materiałów promocyjnych
Projekt został sfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Informacja o biletach:
Ceny biletów:
bilet normalny – 10 zł
bilet ulgowy – 6 zł
bilet dla uczniów i studentów do 26. roku życia – 1 zł