Maj 2015 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | N |
27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Data | 15.05.2015 16:30-17.05.2015 20:00 |
Miejsce | Gdański Teatr Szekspirowski |
Adres | Wojciecha Bogusławskiego 1 |
Miejscowość | Gdańsk |
Bilety | 45 zł |
Zapraszamy na WEEKEND JAPOŃSKI w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, który odbędzie się w dniach 15-17 maja 2015.
Program Weekendu japońskiego:
15 maja
16:30-19:00 - Teatr japoński / wykłady Kobieta w teatrze japońskim - prof. Estera Żeromska, "Między powieścią i teatralną awangardą. O dwóch gigantach z dalekiej Północy: Osamu Dazai i Shuji Terayama" - Henryk Lipszyc, Nikodem Karolak oraz spotkanie oraz promocja książki "Zatracenie" Osamu Dazai
19:30 - DESERT ROSE, TO-EN Butoh Company (Polska) / spektakl Spotkanie z TO-EN, prowadzenie prof. Estera Żeromska
16 maja
15:00-18:00 - Teatr japoński/wykłady Marek Bochniarz - "Shinoda Masahiro kręci teatr, czyli po co wracać do klasyków" dr Jadwiga Rodowicz-Czechowska - "No czyli drganie cięciwy" dr Katarzyna Pastuszak - "Ankoku buto Hijikaty Tatsumiego" - wykład i promocja książki
19:00 - LADY MACBETH I OPHELIA, reż. Tadashi Azuma, wyk. Aki Isoda /spektakle Spotkanie z Aki Isoda, prowadzenie prof. Estera Żeromska
17 maja
11:00 -12:45 Wykład performatywny "No, żywa klasyka" - Ryokurankai Polska Grupa No, dr Jakub Karpoluk, dr Yoko Fujii Karpoluk
13:00-15:00 - Wykład performatywny Tradycja teatru japońskiego a Szekspirowska Ofelia - Aki Isoda i Patrick Spottiswoode z Shakespeare's Globe
15:00 - Animacje japońskie pokazy filmów studentów Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz spotkanie z Izumi Yoshida
17:00-20:00 - Kino japońskie: "Ogród Słów", reż. Makoto Shinkai (46 min) "Podróż z Haru", reż. Masahiro Kobayashi (2h 14 min)
Informacje o spektaklach:
"Desert Rose" (Róża Pustyni) to spektakl o pragnieniu powabu i pokusie uwodzenia. Budowany w sugestywnym języku tańca butoh, mówi o rejonach elektryzującej słodyczy - nieskrępowanej i kuszącej, istniejącej tylko ze względu na swój urok. Desert Rose narodził się z inspiracji pozornie odległymi obrazami - szczególną odmianą rośliny, jaką jest Róża Pustyni oraz zjawiskiem glamour. Oszałamiająco piękne kwiaty, kuszą swym soczystym kolorem, ale na tle nagiego krajobrazu pustyni, wydawałoby się, istnieją tylko dla siebie i tylko na chwilę. Nabrzmiałe trującym sokiem, przyciągają wzrok, nierzeczywiste i dzikie. Obraz ten symbolicznie łączy się z czymś przesyconym, iluzorycznym, przesłodzonym, różowym, tandetnie powabnym. Rozszerza się i pulsuje. Krzykliwie przeplata się ze zmysłowością i infantylnością, przerysowanym pragnieniem oczarowania i blasku.
Koncept, choreografia, taniec: TO-EN Realizacja świateł: Przemysław Kalemba Kostium: Pani Ella, Maciej Głowacki Video: Agencja Vizualna Dźwięk: Krzysztof Pajka, Taavi Tulev (Estonia), Timo Viialainen (Finlandia) Czas trwania: ok. 50 min.
"Lady Makbet i Ofelia"
Uniwersalność dramatów Szekspira oraz jego pojmowanie ludzkiej natury jest zagadnieniem dobrze rozumianym przez japońską aktorkę, Aki Isoda, która od 1971 roku wystawia 'Sztuki Jednej Aktorki' z udziałem najważniejszych postaci Szekspirowskich. W tym roku Aki będzie można podziwiać w jej dwóch najbardziej znanych odsłonach - jako Lady Makbet i Ofelia - w Wielkiej Brytanii, Czechach i Polsce. "Sztuki Jednej Aktorki" zostały stworzone w oparciu o teksty Szekspira i skupiają się na życiu głównych postaci kobiecych w sztuce, jednocześnie podkreślając kobiece doświadczenie w dramacie.
Oba spektakle zakorzenione są w japońskiej tradycji dramatycznej, jednak różnica w kostiumach odzwierciedla postrzeganie postaci przez Aki. W Lady Makbet Aki występuje w odzieży w stylu zachodnim. Jej ruchy są swobodne, zaś ona sama, pełna mocy, ucieleśnia siłę tej kobiecej postaci. Natomiast w Ofelii Aki pojawia się w kimono - tradycyjnym stroju japońskim, ukazując kobietę kontrolowaną i ograniczoną przez czynniki zewnętrzne. Aki wprowadza również elementy japońskiej inscenizacji do obu sztuk - przede wszystkim do Ofelii, gdzie, oprócz tradycyjnej muzyki japońskiej Shamisen, obecne są także elementy tradycji teatru Kabuki.