14.02.2025 08:51 0 Materiał Partnera Materiał partnera

Skrzynie transportowe ze sklejki vs OSB - które wybrać dla swojego ładunku?

Materiał Partnera

Współczesna logistyka i transport międzynarodowy wymagają od firm nie tylko terminowości dostaw, lecz także dbałości o bezpieczeństwo i optymalizację kosztów. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają opakowania, w których przewożony jest towar. Skrzynie transportowe muszą być wytrzymałe, odporne na różnorodne warunki pogodowe i jednocześnie przystosowane do specyfiki przewożonych ładunków. Materiałami cieszącymi się największym zainteresowaniem w tej dziedzinie są obecnie sklejka oraz płyta OSB (Oriented Strand Board). Firma Danpol, mająca wieloletnie doświadczenie w produkcji drewnianych opakowań oraz pakowaniu eksportowym, oferuje zarówno skrzynie ze sklejki, jak i z płyt OSB, dostosowując produkt do potrzeb konkretnego ładunku i rodzaju transportu. Możliwości łączenia różnych metod pakowania (folia termokurczliwa, VCI, barierowa alu) oraz profesjonalne sztauowanie kontenerów zapewniają kompleksową ochronę towaru. Wybór odpowiedniego materiału nie zawsze jest jednak oczywisty, dlatego warto przyjrzeć się szczegółom technicznym, aspektom ekonomicznym oraz praktycznym wskazówkom dotyczącym zastosowania obu rozwiązań.

Charakterystyka techniczna materiałów

Sklejka

Sklejka jest materiałem kompozytowym zbudowanym z kilku warstw forniru. Poszczególne warstwy są ułożone tak, aby włókna drewna w kolejnych warstwach biegły pod kątem prostym względem siebie. Taka konstrukcja sprawia, że sklejka zyskuje wyjątkową stabilność wymiarową oraz wysoką odporność na pękanie czy odkształcenia. Dzięki procesowi precyzyjnego klejenia i prasowania w kontrolowanych warunkach, materiał ten doskonale sprawdza się w transporcie międzynarodowym, zwłaszcza w warunkach podwyższonej wilgotności.

 

Kolejną zaletą sklejki jest jej wysoka odporność na uszkodzenia mechaniczne. Wielowarstwowość sprawia, że ewentualne pęknięcia nie postępują tak szybko, jak w przypadku materiałów o strukturze jednowarstwowej. Dodatkowo istnieją różne klasy jakości sklejki, które odpowiadają konkretnym zastosowaniom. Wyróżnia się między innymi klasy do zastosowań meblarskich, budowlanych i stricte przemysłowych. Ta różnorodność przekłada się na możliwość precyzyjnego doboru klasy pod kątem specyfiki przewożonego ładunku.

 

W kontekście wymagań fitosanitarnych w transporcie międzynarodowym ważne jest również, by sklejka posiadała odpowiednie certyfikaty, takie jak IPPC. Dzięki temu ryzyko przenoszenia szkodników, grzybów i innych mikroorganizmów zostaje zminimalizowane. Odpowiednio przeprowadzony proces suszenia oraz obróbki zapobiega także powstawaniu pleśni, która mogłaby mieć niekorzystny wpływ na towar podczas długiej podróży.

 

Materiał Partnera

Płyty OSB

Płyty OSB (Oriented Strand Board) powstają z wiórów drzewnych, które są prasowane i łączone za pomocą żywic syntetycznych. Wióry te są rozmieszczane w określonych kierunkach (zorientowane), co przekłada się na lepszą wytrzymałość mechaniczną materiału w porównaniu do tradycyjnych płyt wiórowych. OSB występuje w kilku klasach technicznych (OSB/1, OSB/2, OSB/3, OSB/4), przy czym w transporcie najczęściej wykorzystuje się odmiany o podwyższonej odporności na warunki atmosferyczne (OSB/3 i OSB/4).

 

Niewątpliwą zaletą płyt OSB jest ich stosunkowo niska waga przy zachowaniu dobrych parametrów wytrzymałościowych. W transporcie lądowym, zwłaszcza na krótkich i średnich dystansach, może to oznaczać zauważalne oszczędności paliwowe. Z drugiej strony, w przypadku długotrwałego kontaktu z wilgocią materiał ten może ulegać rozwarstwianiu i pęcznieniu. Istotne jest więc odpowiednie zabezpieczenie płyt OSB przed wpływem wody i zmiennych warunków pogodowych.

 

Tak jak sklejka, płyty OSB używane w transporcie międzynarodowym muszą posiadać certyfikat IPPC, aby uniknąć problemów na granicach oraz w portach morskich. Warto zwrócić uwagę, że długotrwałe narażenie na skrajne temperatury i wysoką wilgotność może wpłynąć na obniżenie parametrów mechanicznych OSB, co w konsekwencji powoduje konieczność zastosowania dodatkowych zabezpieczeń, takich jak folia barierowa czy foliowanie termokurczliwe.

 

Materiał Partnera

Porównanie właściwości

Stabilność wymiarowa i wytrzymałość

Różnice między sklejką a płytami OSB najlepiej widać w zmiennych warunkach atmosferycznych. Sklejka, dzięki wielowarstwowej strukturze, wykazuje wyższą stabilność w wilgotnym otoczeniu i skutecznie opiera się procesom pękania czy rozwarstwiania. Płyty OSB mają dobrą wytrzymałość mechaniczną w warunkach suchych, ale przy dłuższej ekspozycji na wilgoć mogą tracić pierwotne parametry.

 

W transporcie morskim, gdzie ładunki często są narażone na działanie słonej wody czy zmiany temperatury w trakcie rejsu, skrzynie wykonane ze sklejki okazują się bardziej niezawodne. Z kolei w transporcie drogowym, zwłaszcza na krótszych trasach, materiał w postaci płyt OSB wystarcza do skutecznej ochrony ładunku, nie generując przy tym nadmiernych kosztów.

 

Obróbka i montaż

Sklejka jest wyjątkowo przyjazna w obróbce, dzięki czemu można z niej tworzyć skrzynie o różnego rodzaju wielkościach i stosować różnego rodzaju łączenia. Przenikanie włókien w warstwach forniru zapewnia materiałowi wysoką odporność na rozwarstwienia. Przy montażu skrzyń sklejka nie kruszy się na krawędziach, co ułatwia wiercenie otworów, wkręcanie śrub czy wbijanie gwoździ.

 

Płyty OSB również można docinać i łączyć, ale wiórowa struktura wymaga pewnej ostrożności, zwłaszcza przy krawędziach i narożnikach. Należy unikać nadmiernego obciążania tych miejsc, aby nie doprowadzić do uszkodzeń. W przypadku obudowy ładunków prostych kształtów OSB sprawdza się bez zarzutu, jednak, jeśli transportowany jest sprzęt o nietypowych gabarytach, sklejka może okazać się trwalszym i bardziej elastycznym rozwiązaniem.

 

Materiał Partnera

Koszty i możliwość ponownego wykorzystania

W pierwszym kontakcie płyty OSB bywają bardziej opłacalne cenowo, co bywa szczególnie ważne dla firm starających się minimalizować wydatki. Jeśli jednak skrzynie mają być używane wielokrotnie lub ładunki są narażone na duże obciążenia, inwestycja w sklejkę może się opłacić w dłuższej perspektywie. Skrzynie ze sklejki zwykle dłużej zachowują swoją integralność strukturalną i wymagają mniej napraw.

 

Oba materiały mogą być poddawane recyklingowi, przy czym sklejkę jest często łatwiej wykorzystać ponownie ze względu na jej większą wytrzymałość. Firma Danpol oferuje w tym zakresie kompleksowe usługi recyklingu odpadów drewnianych, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnących wymagań dotyczących zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Ponowne wykorzystanie opakowań przyczynia się nie tylko do oszczędności finansowych, ale również do budowania wizerunku firmy odpowiedzialnej ekologicznie.

 

Zastosowania w różnych gałęziach transportu

Transport morski

Transport morski charakteryzuje się wysoką wilgotnością, słoną wodą oraz narażeniem ładunku na długotrwałe działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych. W tym kontekście skrzynie transportowe ze sklejki wykazują przewagę nad płytami OSB. Dzięki wyższej stabilności wymiarowej i odporności na wodę sklejka skutecznie chroni towary przed zalaniem, pleśnią czy deformacjami wynikającymi z wchłaniania wilgoci.

 

Przy organizacji transportu morskiego często wymagane jest sztauowanie kontenerów według rygorystycznych przepisów i wytycznych (np. CARGO STOWAGE IN SEA TRANSPORT). Każda niewłaściwa decyzja co do sposobu rozmieszczenia skrzyń w kontenerze może skutkować uszkodzeniami ładunku. Profesjonalne sztauowanie kontenerów oferowane przez firmę Danpol znacząco minimalizuje ryzyko strat, a jednoczesne zabezpieczenie ładunku w folię barierową lub termokurczliwą dodatkowo zwiększa ochronę przed korozją i wilgocią.

 

Transport lądowy

W przypadku transportu drogowego lub kolejowego, skrzynie transportowe muszą radzić sobie głównie z wibracjami, drganiami oraz zmianami temperatur, które jednak są zwykle mniej ekstremalne niż na morzu. W takich sytuacjach płyty OSB, ze względu na niższy koszt i wystarczającą wytrzymałość, mogą stanowić optymalny wybór.

 

Sklejka pozostaje dobrym rozwiązaniem wtedy, gdy ładunek jest bardzo cenny bądź szczególnie wrażliwy na uszkodzenia mechaniczne. Jeśli firma planuje dalsze wykorzystywanie skrzyń lub wielokrotne obiegi transportowe na dłuższych trasach międzynarodowych, trwałość sklejki okazuje się bardzo korzystna. Niezależnie od wyboru materiału, Danpol proponuje szereg usług pakowania i zabezpieczania ładunków, takich jak foliowanie VCI (zawierające inhibitory korozji), które chroni metalowe elementy przed rdzą.

 

Transport lotniczy

Transport lotniczy wymaga maksymalnego ograniczenia wagi ładunku ze względu na wysokie koszty paliwa oraz restrykcyjne przepisy linii lotniczych. Wiele firm decyduje się wtedy na płyty OSB, ponieważ są lżejsze od sklejki, a równocześnie oferują przyzwoitą wytrzymałość w warunkach ograniczonej ekspozycji na wilgoć. Jeśli jednak przedmiotem transportu są maszyny czy urządzenia elektroniczne o znacznej wartości, z reguły zaleca się zastosowanie bardziej wytrzymałej sklejki oraz dodatkowe zabezpieczenie przed wstrząsami i zmianami ciśnienia.

 

Lotnicze przewozy towarowe wymagają również szybkich i sprawnych operacji załadunku oraz wyładunku. W przypadku skrzyń ze sklejki i OSB istotna jest łatwość obsługi przez pracowników lotniskowych. Profesjonalnie zaprojektowane konstrukcje, dostosowane do kształtów i wymiarów ładunku, ułatwiają manipulowanie opakowaniem w terminalach przeładunkowych oraz obniżają ryzyko wypadków przy pracy.

 

Materiał Partnera

Usługi pakowania i zabezpieczania w Danpol

Firma Danpol, korzystając ze swojego wieloletniego doświadczenia, zapewnia szeroki wachlarz usług, które mają na celu skuteczną ochronę ładunków niezależnie od warunków transportu. W odróżnieniu od standardowych dostawców opakowań drewnianych, Danpol specjalizuje się w rozwiązaniach spersonalizowanych, uwzględniających zarówno specyfikę ładunku, jak i rodzaj trasy przewozu.

 

Jednym z najczęściej stosowanych zabezpieczeń jest pakowanie w folię termokurczliwą. Ta metoda polega na szczelnym osłonięciu ładunku tworzywem sztucznym, które następnie zostaje obkurczone za pomocą ciepłego powietrza. Dzięki temu powstaje solidna warstwa chroniąca przed wilgocią, zabrudzeniami i mechanicznymi uszkodzeniami. Folię termokurczliwą stosuje się między innymi w transporcie morskim, w szczególności przy kontenerach typu flat rack, a także na otwartych naczepach samochodowych.

 

Dla towarów narażonych na korozję, zwłaszcza metalowych, Danpol oferuje pakowanie w folię VCI z inhibitorami korozji ZERUST/EXCOR. Ta technologia zapobiega utlenianiu powierzchni metalu, co jest szczególnie ważne w długotrwałym transporcie morskim. Z kolei folia barierowa aluminiowa sprawdza się przy przewozie urządzeń elektronicznych, chroniąc je przed dostępem tlenu i pary wodnej. Aby dodatkowo wzmocnić działanie folii barierowych, stosowane są kapsuły antykorozyjne VCI oraz pochłaniacze wilgoci, co pozwala utrzymać odpowiedni mikroklimat wewnątrz opakowania.

 

Kolejnym ważnym elementem kompleksowej obsługi transportu jest sztauowanie kontenerów. Danpol wykonuje je zgodnie z międzynarodowymi przepisami i zaleceniami organizacji takich jak Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO). Przed załadunkiem kontenera pracownicy weryfikują jego stan techniczny i przygotowują plan rozmieszczenia skrzyń, aby zapewnić stabilność ładunku w trakcie rejsu. Proces jest monitorowany przez wykwalifikowanych specjalistów, a firma współpracuje z zewnętrznymi inspekcjami, takimi jak SGS Polska, co gwarantuje najwyższe standardy bezpieczeństwa.

 

Materiał Partnera

Aspekty ekonomiczne i ekologiczne

Analiza kosztów długoterminowych

Decyzja o wyborze między sklejką a OSB powinna uwzględniać nie tylko bieżące ceny materiałów, ale również ich trwałość i liczbę możliwych zastosowań. Jeśli skrzynie mają być używane wielokrotnie, sklejka jest bardziej opłacalna, ponieważ zużywa się wolniej i rzadziej wymaga napraw. Dodatkowo lepiej znosi długotrwałe magazynowanie w niekorzystnych warunkach, a to oznacza mniejsze ryzyko zniszczenia ładunków w przyszłości.

 

Z kolei w przypadku transportów jednorazowych lub krótkodystansowych, zwłaszcza lądowych, płyty OSB bywają wystarczająco wytrzymałe i mogą generować niższe koszty produkcji opakowań. Przy kalkulacji warto też uwzględnić dodatkowe wydatki na zabezpieczenia, jeśli OSB ma być narażone na wilgoć lub skrajne warunki pogodowe.

 

Zrównoważony rozwój

Zarówno sklejka, jak i płyty OSB są materiałami drewnopochodnymi, co oznacza, że przy odpowiedniej gospodarce leśnej i procesach produkcyjnych mogą stanowić ekologiczny wybór. Istotne jest pochodzenie surowca: firmy posiadające certyfikaty takie jak FSC (Forest Stewardship Council) czy PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification) gwarantują pozyskiwanie drewna w sposób zrównoważony.

 

Firma Danpol dba o to, by w jak największym stopniu wykorzystywać surowce z certyfikowanych źródeł i przyczyniać się do redukcji odpadów. Dzięki możliwości zwrotu i recyklingu drewnianych opakowań proces logistyczny generuje mniej śladu węglowego. Coraz więcej przedsiębiorstw zwraca uwagę na kwestie środowiskowe, szukając kontrahentów, którzy działają odpowiedzialnie i realizują politykę zrównoważonego rozwoju.

 

Kiedy wybrać sklejkę?

Sklejka powinna być pierwszym wyborem przy transporcie morskim lub wtedy, gdy ładunek będzie eksploatowany przez długi czas w warunkach wysokiej wilgotności. W przypadku cennych maszyn, urządzeń elektronicznych czy innych towarów, gdzie kluczowa jest ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi, skrzynie ze sklejki zapewniają wyższą stabilność i dłuższą żywotność. Mimo wyższej ceny początkowej, inwestycja w ten rodzaj materiału przekłada się na mniejsze ryzyko strat i możliwość wielokrotnego użytkowania opakowań.

 

Kiedy wybrać OSB?

Płyty OSB mogą być wystarczające w transporcie lądowym na krótsze lub średnie dystanse, gdy nie przewiduje się długotrwałego narażenia opakowania na wodę i ekstremalne warunki pogodowe. Niższy koszt zakupu oraz mniejsza waga płyt oznaczają korzystne rozwiązanie w kontekście krótkoterminowych zleceń. Przy transportach jednorazowych, gdy skrzynie nie będą poddawane wielokrotnemu załadunkowi i rozładunkowi, OSB może okazać się racjonalnym wyborem w celu redukcji kosztów.

 

Materiał Partnera

Podsumowanie

Wybór między skrzynią ze sklejki a płytą OSB zależy przede wszystkim od warunków transportu, długości trasy oraz wrażliwości ładunku na uszkodzenia i czynniki atmosferyczne. Sklejka jest w wielu przypadkach inwestycją na lata, oferującą wyższą odporność i wszechstronne zastosowanie. Z kolei OSB zapewnia ekonomiczniejsze rozwiązania, szczególnie przy przewozach o mniejszym ryzyku wystąpienia czynników niszczących.

 

Najważniejsze jest jednak to, by decyzja o wyborze materiału zawsze szła w parze z profesjonalnym zabezpieczeniem ładunku i odpowiednim zaprojektowaniem opakowania. Danpol, dzięki doświadczeniu i kompleksowej ofercie usług, wspiera firmy w całym procesie logistycznym, od produkcji opakowań po finalne sztauowanie kontenerów i recykling. Pozwala to nie tylko zapewnić bezpieczeństwo przewożonych towarów, ale także zoptymalizować koszty oraz ograniczyć wpływ na środowisko.

 

W dynamicznie zmieniającym się świecie transportu międzynarodowego warto polegać na sprawdzonych rozwiązaniach i wiedzy ekspertów. Dzięki temu można mieć pewność, że przesyłki dotrą do celu w nienaruszonym stanie, a każdy aspekt organizacji procesu logistycznego zostanie dopięty na ostatni guzik.

 

Materiał Partnera Materiał Partnera Materiał Partnera Materiał Partnera Materiał Partnera Materiał Partnera Materiał Partnera Materiał Partnera


Czytaj również: