23.01.2012 08:36 0

Verba Sacra, czyli Festiwal Słowa

Dziś już po raz dziewiąty, Kolegiata Wejherowska stanie się miejscem, w którym wsłuchiwać będziemy się w słowa Pisma Świętego w regionalnym języku kaszubskim, czytanym tradycyjnie przez znaną polską aktorkę Danutę Stenkę. Tym razem, jak w roku ubiegłym, również spotkamy się z Księgą Psalmów, ale odczytywaną w nurcie tradycji chrześcijańskiej w przekładzie o. Adama Ryszarda Sikory. O oprawę muzyczną zadbają: Cezary Paciorek i Antonina Krzsztoń.

Cykl „Verba Sacra”, jako projekt interdyscyplinarny artystyczno - naukowo - religijny, powstał dla uczczenia Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 i poświęcony jest tradycji sowa w kulturze duchowej narodu polskiego. Jego autorem jest znany reżyser Przemysław Basiński z Poznania. Myślą przewodnią projektu jest ukazanie piękna treści zawartych w literaturze klasycznej i w Biblii oraz piękna zabytkowej architektury sakralnej. Twórcy cyklu przyświecała także idea powrotu do sztuki wybitnego słowa i przywrócenia mu należnego miejsca we współczesnej kulturze.

Cykl, ze względu na swoją wielką wartość, został kontynuowany po roku 2000, a prezentacje poszerzone o kolejne dzieła. W grudniu 2003 roku w Poznaniu, po raz pierwszy w ramach cyklu "Verba Sacra", literacki język polski został wzbogacony językiem kaszubskim. Od tego czasu, każdorazowo w styczniu, w latach następnych słowo Biblii w tłumaczeniu na język kaszubski za sprawą Ojca Adama Ryszarda Sikory, wybrzmiewa w duchowej stolicy Kaszub - w Wejherowie. Cezary PACIOREK - akordeonista, pianista, kompozytor. Edukację muzyczną rozpoczął w wejherowskiej szkole muzycznej. W Wejherowie zdobywał również pierwsze doświadczenia w dziedzinie muzyki rockowej i jazzowej.

Jako 15-letni chłopiec dostał się do Big-bandu Gdańsk prowadzonego przez Jerzego Partykę. Tam zetknął się z profesjonalnymi jazzmanami. Początkowo improwizował na fortepianie, dopiero od 1987 roku zaczął grać jazz na akordeonie, natychmiast wzbudzając zainteresowanie fachowców. Równolegle studiował muzykę klasyczną w gdańskiej Akademii Muzycznej.

W latach 1992-2008 był organistą Duszpasterstwa Środowisk Twórczych. Dla potrzeb liturgii założył Scholę Świętojańską oraz Diakonię Muzyczną "Jezus żyje", która śpiewała dla Jana Pawła II na sopockim hipodromie i w Watykanie utwór Paciorka "Nie ścigaj się z Miłością". Dla tych zespołów skomponował ok. 60 pieśni religijnych.

W 2003 roku skomponował Drogę Krzyżową, która wpisała się w coroczne Misteria odbywające się na Kalwarii Wejherowskiej.

W latach 1997-2001 był członkiem kwintetu Zbigniewa Namysłowskiego. Dzięki tej współpracy urzeczywistnił swe dążenie, aby akordeon został uznany za pełnoprawny instrument w zespołach jazzowych. Później współpracował z Michałem Urbaniakiem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Leszkiem Możdżerem, braćmi Pospieszalskimi, Hanną Banaszak. Wziął udział w nagraniu ponad 40 płyt, z czego 3 były nominowane do Fryderyków. Od 1997 roku nieprzerwanie zajmuje 1 miejsce w kategorii "Instrumenty różne-akordeon" ankiety Jazz Top w miesięczniku Jazz Forum.

Antonina KRZYSZTOŃ - zadebiutowała wraz z Andrzejem Wyrzykowskim w 1980 r. na Festiwalu Piosenki Zakazanej w Hali Oliwii w Gdańsku. Ten debiut zaowocował współpracą z kabaretem „Pod Egidą”. W 1983 r. otrzymała nagrodę główną na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie oraz główną nagrodę FAMA. W latach 1984 – 92 współpracowała z gitarzystą Markiem Wallawenderem, będącym także aranżerem jej utworów.

Antonina występowała i występuje na wszystkich najważniejszych imprezach związanych z poezją śpiewaną (min. FAMA, Zamkowe Spotkania „Śpiewajmy Poezję”).

W listopadzie 1993 roku piosenka Perłowa Łódź zajęła pierwsze miejsce w plebiscycie Muzycznej Jedynki. To spowodowało, że Antonina stała się wykonawcą znanym szerszej publiczności. Wiele osób kojarzy ją z czeskim bardem Praskiej Wiosny ‘68r. – Karelem Krylem. Jej interpretacje utworów czeskiego poety znalazły się na pierwszej kasecie, jeszcze z lat osiemdziesiątych, zatytułowanej „Ballady Karela Kryla”, wydanej w „podziemnym” wydawnictwie „Nowa”. Spotkały się one z uznaniem słuchaczy, jak również samego autora ballad. W rocznicę śmierci Karela Kryla ukazała się płyta Antoniny Krzysztoń zatytułowana „Czas bez skarg”, której była muzycznym producentem.

Przez długie lata współpracowała z dwoma muzykami – Słomą (instrumenty perkusyjne) i Kubą (bas), co zaowocowało płytami „Kiedy przyjdzie dzień”, „Pieśni Wielkopostne”, Wołanie”. Antonina ostatnimi czasy gra wiele koncertów w kościołach, choć jej piosenki, mimo iż dokładnie określone światopoglądowo trafiały i trafiają do ludzi o różnych przekonaniach. Raczej stara się szukać tego co nas łączy i nie oceniać, raczej rozważać, zapraszać do zadumy i dialogu. Korzysta z folku, który kocha, co wyraźnie słychać w jej balladach. Piosenki i muzyka są różnorodne, więc właściwie każdy może coś znaleźć w tym dla siebie.

Współpracowała też przy projektach innych artystów, m.in. wielokrotnie z Michałem Lorencem, Grzegorzem Królikiewiczem przy spektaklu teatralnym. Współtworzyła muzykę do filmu dokumentalnego T. Wilde „Czas Słowian”. Była pomysłodawcą i kierownikiem muzycznym płyty „Każda chwila”, przy której współpracowała z Leszkiem Możdżerem, Adamem Pierończykiem, Kubą, Marcinem Pośpieszalskim, Joszko Brodą, Mieczysławem Litwińskim. Za ten projekt w 1999 r. otrzymała nagrodę Radia Niepokalanów.

Od roku 1994 współpracuje z gitarzystą Marcinem Majerczykiem, który także był wraz z nią kierownikiem muzycznym ostatnich dwóch płyt. Do zespołu również należy Paweł Mazurczak („Mrówka”) - bas i Mikołaj Wielecki („Miki”) – instrumenty perkusyjne (w tym właśnie składzie nagrała płytę „Dwa księżyce”, która ukazała się w październiku 2004 roku). W chwili obecnej Antonina kończy pracę nad najnowszą płytą.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...