14.11.2011 18:30 0

W osłonie szlaków żeglugowych

Przez Bałtyk przebiegają kluczowe dla polskiej gospodarki szlaki żeglugowe. Transportowane są towary i surowce obrotu handlowego. Utrata bezpieczeństwa na morzu oznaczałaby gwałtowny wzrost cen, zachwianie gospodarki i odcięcie od źródeł zaopatrywania. Dlatego większość działań Marynarki Wojennej to ćwiczenia na rzecz bezpieczeństwa żeglugi.

Dzisiaj w morze wyszły dwie fregaty rakietowe oraz korweta zwalczania okrętów podwodnych. Okręty te przeprowadzą manewry osłony transportu morskiego połączone z rejsem nawigacyjnym wokół Morza Bałtyckiego. To kolejne w tym roku ćwiczenia na rzecz tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na Bałtyku. Potrwają do końca tygodnia.   W ćwiczeniu udział weźmie fregata rakietowa ORP „Gen. K. Pułaski”, ORP „Gen. T. Kościuszko”, korweta zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) ORP „Kaszub” oraz okręt podwodny ORP „Kondor”. Jednostki będą wspierane przez śmigłowiec pokładowy SH-2G operujący z fregat rakietowych. Okręty nawodne opuściły macierzysty port wojenny w Gdyni w poniedziałek, 14 listopada. W kolejnych dniach do działań włączy się okręt podwodny.

Podczas działań na morzu załogi przećwiczą m.in. poszukiwanie i zwalczanie okrętów podwodnych oraz uchylanie się przed atakami tych jednostek. Przeprowadzone zostaną symulowane ataki rakietowe i torpedowe. Okręty będą prowadzić obronę przeciwlotniczą zespołu oraz doskonalić umiejętności przeciwdziałania zagrożeniom asymetrycznym z powietrza, jak i z wody. Zadaniem śmigłowca pokładowego będzie m.in. wskazywanie celów okrętom. Załogi trenować będą jednocześnie obronę przeciwawaryjną okrętu oraz walkę z pożarami oraz przebiciami kadłuba.

Przećwiczone zostaną także działania logistyczne na morzu, między innymi zaopatrywanie okrętów w paliwo i wodę. Ćwiczenie połączone jest z rejsem zespołu okrętów (dwie fregaty i korweta) wokół Bałtyku. Do portu w Gdyni jednostki powrócą w piątek 18 listopada.

Tego typu ćwiczenia to doskonalenie wyszkolenia sił Marynarki Wojennej w działaniach zabezpieczających interesy państwa na morzu oraz tworzenie atmosfery bezpieczeństwa na Bałtyku. Chodzi głównie o osłonę strategicznego transportu morskiego oraz utrzymanie panowania na morzu w sytuacji kryzysowej, aby nie dopuścić do blokady morskiej państwa.

Obecnie, od bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych zależy stabilny, niezagrożony rozwój gospodarki morskiej. Drogą morską transportowany jest bowiem największy tonaż towarów międzynarodowej wymiany handlowej. Drogą morską dostarczane są także różnego typu surowce, z których korzystają państwa morskie. Tylko w polskich portach przeładowywanych jest rocznie około 50 milionów ton ładunków. Podobne działania jednostki Marynarki Wojennej realizują także podczas ćwiczeń i operacji w ramach współpracy międzynarodowej pod auspicjami NATO i Partnerstwa dla Pokoju. Do zadań osłony transportu morskiego Marynarka Wojenna wykorzystuje m.in. fregaty rakietowe i korwetę ZOP. Są to okręty przeznaczone głównie do osłony morskich szlaków żeglugowych przed atakami okrętów podwodnych, nawodnych i lotnictwa. Mogą także wykonywać zadania w ramach operacji pokojowych, antyterrorystycznych i antypirackich na różnych akwenach.  


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...