W Gdyni wybudowano nowy wiadukt kolejowy dla pociągów towarowych, który prowadzi do Portu. Koszt kompletnej przebudowy to około 1,6 mld złotych.
— Ważny punkt, który udało się osiągnąć w ostatnich tygodniach to nowy wiadukt kolejowy. Powstał w pobliżu towarowej stacji „Gdynia Port” - informuje miasto Gdynia. - Długośćwiaduktu sięga 600 metrów, a zaprojektowano go tak, aby był w stanie wytrzymać przejazdy nawet 750-metrowych pociągów wypełnionych towarami (do nacisku sięgającego 22,5 tony na każdą oś), czyli znacznie dłuższych i cięższych niż do tej pory.
Podobny obiekt, choć sporo krótszy, bo 140-metrowy, powstaje też równolegle w innym miejscu. W tym przypadku nowa konstrukcja przeprowadzi „górą”, nad innym połączeniem aż siedem torów.
Jak informuje odpowiedzialna za całą inwestycję spółka PKP PLK, gotowa jest już stalowa konstrukcja, a teraz wykonawca prac szykuje się do m.in. zbudowania sieci trakcyjnej i zabudowy toru.
— Większa ilość towarów przewiezionych koleją to mniej pojazdów ciężarowych na drogach. To ważny, proekologiczny aspekt inwestycji realizowanej przez PLK S.A. Realizacja zadania umożliwi przeładunek większej ilości towarów i skróci czas obsługi pociągów, co korzystnie wpłynie na polską gospodarkę – wyjaśnia Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dotychczas w ramach projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" zbudowano ponad 100 kilometrów nowych, zelektryfikowanych torów. Powstały też 283 rozjazdy i 23 skrzyżowania, zakończono też prace nad nową publiczną ładownią – ważnym elementem towarowej infrastruktury.
Łączna wartość inwestycji prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe to ponad 1,6 miliarda złotych, z czego blisko 45 procent kwoty pokrywa dofinansowanie unijne w ramach Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2023 roku.