13.02.2023 12:00 3 WH/Urząd Morski w Gdyni
Zakończyły się prace w rejonie Półwyspu Helskiego. Odbudowano ostrogi czy opaskę brzegową w Kuźnicy, zamontowano monitoring hydrodynamiczny i zakupiono wyposażenie dla służb ochrony wybrzeża.
Projekt „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego” był realizowany od 2018 roku przez Urząd Morski w Gdyni.
— W jego ramach zrealizowano cztery niezwykle ważne zadania, których efekty zdecydowanie wzmocnią unikatowy i niezwykle malowniczy brzeg morski jednego z najpopularniejszych turystycznie obszarów Polski. Patrząc natomiast pod szerszym kątem na ochronę brzegów, wzmocniliśmy także naturalną osłonę Portu Gdynia i części Zatoki Gdańskiej – mówi Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Na brzegu od Władysławowa do Kuźnicy wbito 135 nowych ostróg, które chronią brzeg przed działaniem morza. Łącznie pogrążono 31 041 pali.
Natomiast w Kuźnicy wybudowano kamienną opaskę za pomocą kamieni łamanych. Ponadto odbudowano zejścia na plażę nr 32 i 33 oraz wyjazd technologiczny nr 34. Wartość tego zadania to 5,8 mln złotych.
— W styczniu 2019 roku sztorm uszkodził istniejącą, około 30-letnią opaskę gabionową, w szczególności kosze, które zostały zdeformowane. Ponadto, na odcinku pomiędzy wejściami 32 i 34 została zabrana część plaży, aż do podnóża wydmy. W latach 2019-2020 na tym odcinku przeprowadzono sztuczne zasilanie w ilości około 100 m3/mb brzegu oraz odbudowano zespół ostróg. Odbudowa opaski polegała na wykonaniu wykopów oraz narzutu z kamieni łamanych. Rzędna korony opaski wynosi 3,00 m n.p.m., rzędna podstawy konstrukcji -0,70 m n.p.m., natomiast jej szerokość to około 19 m. Konstrukcja przykryta została refulatem oraz zabezpieczona zabiegami biotechnicznymi służb Urzędu Morskiego w Gdyni, co pozwoliło na utworzenie wału wydmowego – mówi Mariusz Kopiński, kierownik obwodu Ochrony Wybrzeża Rozewie w Urzędzie Morskim w Gdyni.
Pod koniec grudnia 2021 roku Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z Instytutem Budownictwa Wodnego PAN na wykonywanie monitoringu i modelowania matematycznego procesów hydro i litodynamicznych wokół Półwyspu Helskiego. W jej ramach wykonano pomiary falowania, prądów, poziomów wody oraz przebudowy dna i brzegu morskiego w kilku reprezentatywnych obszarach Półwyspu.
Zadanie zostało podzielone na cztery etapy, a mianowicie wdrożenie systemu pomiarowego, wdrożenie systemu gromadzenia i udostępniania danych, wdrożenie systemu modelowania i przetwarzania danych oraz utrzymanie systemu. Pierwsze trzy etapy zostały zrealizowane w ramach projektu „Ochrona brzegów morskich w rejonie Półwyspu Helskiego”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności. Natomiast etap IV, będzie realizowany z Programu ochrony brzegów morskich w ramach zadania „Monitoring brzegu. Badania dotyczące ustalenia aktualnego stanu brzegu morskiego.”
Efektem tego wartego ok. 7 mln zł zadania jest platforma z aktualnym monitoringiem hydrodynamicznym w rejonie Półwyspu Helskiego, na której dostępne są między innymi aktualne prędkości wiatru, wysokość fali, prędkości prądów morskich: https://polskibrzeg.ibwpan.gda.pl/
Za prawie 4 mln złotych zakupiono samochody terenowe, samochody dostawcze typu VAN, ciągniki rolnicze, przyczepy, ponton wodny z przyczepą, quad, samochód ciężarowy, koparko-ładowarkę, forwarder z żurawiem oraz koparkę łańcuchową. Sprzęt ma wesprzeć służby ochrony wybrzeża.