11.08.2022 13:28 8 WH/PKP S.A.
Polskie Koleje Państwowe podpisały umowy na przebudowę dworców w Helu i Kuźnicy. Przekazano wykonawcom place budowy. Remonty mają zakończyć jesienią w przyszłym roku. Dworce mają być ekologiczne, nowoczesne i przystosowane do osób z niepełnosprawnością. W Kuźnicy ma też pojawić się kasa biletowa.
Inwestycje realizowane są w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych. Prace mają ruszyć niebawem.
— Dworzec w Helu odzyska swój historyczny wygląd. Renowację przejdzie unikatowa elewacja budynku o konstrukcji zwanej „murem pruskim”. Elementy drewniane będą pomalowane na kolor ciemnobrązowy, a powierzchnie pomiędzy nimi na biało. Nieznacznie zmieni się bryła dworca, gdyż od strony południowej zostanie zrekonstruowana otwarta wiata. Dach obiektu w nowej odsłonie zostanie pokryty dachówką w kolorze naturalnej cegły. Dworzec zyska również nowe zegary oraz szyldy na elewacji. Ciekawym elementem pod wiatą od strony peronów będzie kącik przygotowany specjalnie dla dzieci. Najmłodsi znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy i wagonów oraz kolorowe, okrągłe stoliki – informuje Polskie Koleje Państwowe.
Przebudowane będzie także wnętrze dworca. Strefę obsługi podróżnych ulokowano w południowej części budynku. Znajdzie się tam poczekalnia. Wokół niej zaprojektowano pomieszczenia toalet, kasy biletowej oraz miejsce przeznaczone dla rodziców z dziećmi. Sama przestrzeń oczekiwania dla podróżnych zaaranżowana będzie nowocześnie w odcieniach bieli (ściany, sufit) i szarości (podłoga). Podróżni znajdą w niej gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar. Poczekalnia będzie również klimatyzowana.
— Z elewacji dworca zniknie tynk i zostaną przywrócone na niej płytka klinkierowa w kolorze naturalnej cegły oraz detale architektoniczne. Nowe, stylizowane na historyczne okna i drzwi będą utrzymane w odcieniach ciemnobrązowych. Dach w części wyższej będzie pokryty dachówką karpiówką w kolorze cegły, a w niższej parterowej i na nowej wiacie blachą w kolorze ciemnoszarym. Bryłę dworca nocą podkreśli nowa iluminacja – tak spółka opisuje projekt dworca w Kuźnicy (Hel).
W Kuźnicy pojawi się obsługa podróżnych. Kasa będzie w holu na parterze wyższej części budynku oraz sezonowo w poczekalni w niższej części w dworcu. Obydwie przestrzenie będą klimatyzowane, urządzone w nowoczesnych szarościach i wyposażone w ławki, gabloty, kosze, system informacji głosowej, a w holu dodatkowo pojawią się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku znajdą się również toalety oraz niewielka przestrzeń przeznaczona na wynajem, a także pomieszczenia techniczne.
Zarówno dworzec w Helu, jak i Kuźnicy zostaną przystosowane dla osób z niepełnosprawnością - oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastowa kolorystyka wnętrz. Nie zabraknie monitoringu. Pojawi się także energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Budynki zostaną ocieplone.
Ponadto na dworcu w Kuźnicy zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”.
W Kuźnicy po zachodniej stronie powstanie parking z dwunastoma miejscami postojowymi, a po wschodniej przestrzeń rekreacyjna z ławkami i terenem zielonym. Będą też stojaki rowerowe. Natomiast w Helu na placu przed budynkiem będzie nowa nawierzchnia, parking dla osób niepełnosprawnych, samochodów elektrycznych, foodtrucków oraz niewielką zatokę dla autobusów i taksówek. Nowością w otoczeniu dworca będzie wiata rowerowa, na której dachu zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii.
Koszt przebudowy dworca w Kuźnicy to 7 mln złotych, a w Helu – 9,35 mln złotych. Oba remonty mają zakończyć się jesienią 2023 roku.