- reklama -
ads by

23.06.2022 12:00 22 PM/PKP PLK

Są dwa warianty linii kolejowej do atomówki

Zdjęcie ilustracyjne / Fot. PKP PLK

- reklama -

Stworzono dwa warianty linii kolejowej, która ma prowadzić do elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo – Kopalino. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji.

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują dokumentację projektową dla modernizacji i budowy linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy.

Realizacja inwestycji umożliwi nie tylko sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni, ale poprawi również dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego. Zadanie będzie realizowane ze środków budżetowych jako inwestycja towarzysząca budowie elektrowni jądrowej - poinformował Przemysław Zieliński, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Czytaj również: Rozmawiali o infrastrukturze towarzyszącej elektrowni atomowej

Wykonawca dokumentacji przygotuje m.in. koncepcję programowo – przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji. Wariant I zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork – Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka. Wariant II obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby. Dla wybranego wariantu zostanie przygotowany projekt budowlany wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych.

Modernizacja i budowa linii kolejowych do planowanej elektrowni jądrowej to również szansa na zwiększenie dostępu do kolei w tej części województwa pomorskiego - powiat wejherowski i lęborski. Realizacja projektu, w zależności od realizowanego wariantu, umożliwi powrót pociągów pasażerskich na nieczynną linię nr 230 oraz stałe połączenia kolejowe na linii nr 229, która obecnie jest wykorzystywana wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Pociągi – pasażerskie i towarowe – pojadą z prędkością do 120 km/h. Realizacja inwestycji zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej przyszłej eksploatacji. Po torach będą mogły pojechać pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś) - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Wyłoniony wykonawca przygotuje dokumentację i pozyska decyzje administracyjne w ciągu 27 miesięcy od podpisania umowy. Zadanie zostanie sfinansowane ze środków budżetowych.

Czytaj więcej o elektrowni jądrowej w Polsce - tutaj.


Czytaj również:

Komentarze

  • Damian28.06.2022 21:57:18

    Ten kto namalował kreskę kolorem czerwonym chyba nie wie co robi. Tereny przy lesie od Kopalina do Osetnika to torfy i bagna. Powodzenia w układaniu torów - drożej się chyba już nie da

    3 0 + odpowiedz

  • Heniu28.06.2022 21:52:21

    Ciekawe, że planują już kolej jak lokalizacja atomówki tez nie jest ostatecznie wybrana. Przy okazji chyba nikt nie myśli o zagospodarowaniu ciepła pochodzącego z chłodzenia reaktorów. Można by praktycznie za darmo ogrzewać takie miasto jak Wejherowo lub inne. Z Żarnowca byłoby bliżej. Atom jest potrzebny ale wybór lokalizacji mógłby być bardziej rozsądny.

    1 0 + odpowiedz

  • Jan Kowalski23.06.2022 21:59:03

    Śmieszne, nie dawno był remont asfaltu w Rybnie przy rondzie, szły tory to je zdemontowali i wylali równy asfalt, w tym roku

    4 1 + odpowiedz

    • o ile24.06.2022 09:34:22

      budowa tej kolei w ogóle ruszy, to koszt zrobienia przejazdu jest żaden. I tak muszą położyć szyny od nowa. Dobrze że wylali asfalt, bo np. w Bolszewie zrobili przejazd przez tory-widmo z kompletem oznakowania.

      4 0 + odpowiedz

  • Paweł23.06.2022 21:42:14

    Jeszcze nie zaczeli budować tej elektrowni i nie wiadomo czy na pewno powstanie a PKP już wydaje pieniadze na opracowanie lini kolejowej.

    7 7 + odpowiedz

  • Pucczanin23.06.2022 20:39:48

    Wariant drugi wygląda o wiele lepiej. Sensowniejsze połączenia które prowadzą do czegoś i nie kończą się na elektrowni a prowadzą do miast + warto mieć na uwadze możliwe połączenie Łeby z Wejherowem bez wymogu przejazdu przez Lębork - to bardzo duży potencjał jak i ulga dla stacji w Lęborku. W wariancie pierwszym mamy od cholery przystanków - ok, co dalej? Modernizacja linii łebskiej ma więcej sensu niż poprowadzenie przez kilka wiosek linii kolejowej bo turystyka letnia. Obecnie pociągi mogą się mijać na czterech stacjach: Lębork (stacja początkowa/końcowa), Garczegorze, Wrzeście oraz Łeba (stacja początkowa/końcowa) - jest to spoko przy zaledwie siedmiu przystankach łącznie ale sam stan techniczny jest tragiczny. PLK musi po prostu zwiększyć ilość przystanków na wariancie II - sam widzę potencjał na 4/5 przystanków pomiędzy Choczewem a Łebą i 4 przystanki między Kostkowem a Choczewem.

    8 5 + odpowiedz

    • SL 23.06.2022 21:08:58

      Zgodzę się chociaż ilość przystanków bardzo rozwinie miejscowości. Duże wsie jak Gniewino i Choczewo połączone z Wejherowem to duży plus, ludzie mieliby lepszy dojazd do pracy w Trójmieście.

      12 1 + odpowiedz

  • Pasażer 23.06.2022 19:02:42

    Jest planowany przystanek w Bolszewie. Ma powstać przy okazji modernizacji linii kolejowej Słupsk-Gdynia

    5 1 + odpowiedz

    • ale to nie na tej linii24.06.2022 09:36:38

      tylko na już istniejącej do lęborka

      4 0 + odpowiedz

  • Kibic23.06.2022 17:33:34

    Oba warianty do przyjęcia.Nic tylko realizować.Prąd jest dobry, nie kopie.

    3 1 + odpowiedz

  • Krzysztof23.06.2022 17:03:49

    A czemu nie będzie w Bolszewie stacji? To przecież mega by odciążyło komunikację autobusowa i drogi

    2 2 + odpowiedz

    • Aster23.06.2022 17:36:57

      Niby gdzie?

      1 1 + odpowiedz

      • Heniu28.06.2022 21:47:53

        Są plany umiejscowienia przystanku BOLSZEWO https://bip.wejherowo.pl/strony/zmiany/11357.dhtml

        0 0 + odpowiedz

      • niby tu24.06.2022 09:44:34

        koniec ulicy Polnej, zaraz obok przepompowni Pewiku i przejazdu. Stamtąd byłoby chyba najbliżej do tych nowych dużych osiedli Orlexu

        5 0 + odpowiedz

  • Kolej potrzebna23.06.2022 16:27:57

    Aż się prosi, by krótki, kilka km odcinek od Wejherowa do Góry odnowić, zelektryfikować i chociaż co która SKM-ka kończyła by już niedługo bieg w Górze, przy okazji oczywiście odnowić przystanek Orle i może też Wejherowo Cementownia, kilka minut dłużej pociąg by jechał, a mieszkańcy Góry, Paradyżu, Orla, Bolszewa nie musieliby stać w korkach w autach czy autobusach MZK. Tylko wszystko się przedłuża, przedłużenie torów SKM do Wejherowa miało się już skończyć, a nawet się nie zaczęło, drugi tor Słupsk-Gdynia też stoi, przystanek PKP Bolszewo, SKM Reda Centrum czy SKM Rumia Biała Rzeka ciągle tylko można palcem na mapie zobaczyć, podobnie elektryfikacja i budowa drugiego toru Kościerzyna-Osowa, wszystko ładnie stoi, jak to na PKP.

    15 0 + odpowiedz

    • Ogrody24.06.2022 09:39:08

      Po co komu infrastruktura, jak można wydać kilkadziesiąt milionów na odkryte baseny i SPA ?

      0 3 + odpowiedz

  • Mieszkaniec 23.06.2022 13:17:29

    Reaktywacja linii kolejowej z Wejherowa na północ powiatu jest bardzo potrzebna. Masowa likwidacja linii kolejowych w latach 90. i na przełomie wieków, to była zbrodnia. Kolej to obecnie przyszłość, co pokazuje przykład PKM chociażby. Skorzystają mieszkańcy Bolszewa, Orla i innych rozwijajacych się okolic.

    25 0 + odpowiedz

  • Jan motyl 23.06.2022 12:06:38

    Przed ll wojną światową miała powstać linia kolejowa do Dębek. Plany planami a życie swoje weryfikuje.

    6 0 + odpowiedz

    • Dokładnie23.06.2022 13:00:36

      Teraz też jest wojna, więc żadnej linii kolejowej nie będzie. Jedynie co to ktoś ma Posady i Stanowiska i kasę za to, że coś tam planuje.

      5 9 + odpowiedz

      • Tom23.06.2022 20:01:42

        Dokładnie tak, większość tu komentujących ie dożyje budowy tej linii, to pisowska propaganda. Sama elektrowni też powstanie może za 20 lat o ile zmieni się władza.

        4 5 + odpowiedz

      • M23.06.2022 19:01:00

        Chachara ruski trollu wiemy, że to ty

        3 3 + odpowiedz

      • Jan motyl 23.06.2022 16:48:18

        Zgadzam się

        2 2 + odpowiedz

Stop Hejt Nie hejtuj, pisz kulturalnie i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij "zgłoś nadużycie".
Klikając "dodaj", akceptujesz regulamin portalu

KOMUNIKAT Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

ZAMKNIJ
X
margo.pl
ads by