23.06.2022 12:00 22 PM/PKP PLK
Są dwa warianty linii kolejowej do atomówki
Stworzono dwa warianty linii kolejowej, która ma prowadzić do elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo – Kopalino. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji.
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują dokumentację projektową dla modernizacji i budowy linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy.
— Realizacja inwestycji umożliwi nie tylko sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni, ale poprawi również dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego. Zadanie będzie realizowane ze środków budżetowych jako inwestycja towarzysząca budowie elektrowni jądrowej - poinformował Przemysław Zieliński, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Czytaj również: Rozmawiali o infrastrukturze towarzyszącej elektrowni atomowej
Wykonawca dokumentacji przygotuje m.in. koncepcję programowo – przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji. Wariant I zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork – Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka. Wariant II obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby. Dla wybranego wariantu zostanie przygotowany projekt budowlany wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych.
— Modernizacja i budowa linii kolejowych do planowanej elektrowni jądrowej to również szansa na zwiększenie dostępu do kolei w tej części województwa pomorskiego - powiat wejherowski i lęborski. Realizacja projektu, w zależności od realizowanego wariantu, umożliwi powrót pociągów pasażerskich na nieczynną linię nr 230 oraz stałe połączenia kolejowe na linii nr 229, która obecnie jest wykorzystywana wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Pociągi – pasażerskie i towarowe – pojadą z prędkością do 120 km/h. Realizacja inwestycji zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej przyszłej eksploatacji. Po torach będą mogły pojechać pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś) - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Wyłoniony wykonawca przygotuje dokumentację i pozyska decyzje administracyjne w ciągu 27 miesięcy od podpisania umowy. Zadanie zostanie sfinansowane ze środków budżetowych.
Czytaj więcej o elektrowni jądrowej w Polsce - tutaj.
Komentarze
Damian28.06.2022 21:57:18
Ten kto namalował kreskę kolorem czerwonym chyba nie wie co robi. Tereny przy lesie od Kopalina do Osetnika to torfy i bagna. Powodzenia w układaniu torów - drożej się chyba już nie da
3 0 + odpowiedz
Heniu28.06.2022 21:52:21
Ciekawe, że planują już kolej jak lokalizacja atomówki tez nie jest ostatecznie wybrana. Przy okazji chyba nikt nie myśli o zagospodarowaniu ciepła pochodzącego z chłodzenia reaktorów. Można by praktycznie za darmo ogrzewać takie miasto jak Wejherowo lub inne. Z Żarnowca byłoby bliżej. Atom jest potrzebny ale wybór lokalizacji mógłby być bardziej rozsądny.
1 0 + odpowiedz
Jan Kowalski23.06.2022 21:59:03
Śmieszne, nie dawno był remont asfaltu w Rybnie przy rondzie, szły tory to je zdemontowali i wylali równy asfalt, w tym roku
4 1 + odpowiedz
o ile24.06.2022 09:34:22
budowa tej kolei w ogóle ruszy, to koszt zrobienia przejazdu jest żaden. I tak muszą położyć szyny od nowa. Dobrze że wylali asfalt, bo np. w Bolszewie zrobili przejazd przez tory-widmo z kompletem oznakowania.
4 0 + odpowiedz
Paweł23.06.2022 21:42:14
Jeszcze nie zaczeli budować tej elektrowni i nie wiadomo czy na pewno powstanie a PKP już wydaje pieniadze na opracowanie lini kolejowej.
7 7 + odpowiedz
Pucczanin23.06.2022 20:39:48
Wariant drugi wygląda o wiele lepiej. Sensowniejsze połączenia które prowadzą do czegoś i nie kończą się na elektrowni a prowadzą do miast + warto mieć na uwadze możliwe połączenie Łeby z Wejherowem bez wymogu przejazdu przez Lębork - to bardzo duży potencjał jak i ulga dla stacji w Lęborku. W wariancie pierwszym mamy od cholery przystanków - ok, co dalej? Modernizacja linii łebskiej ma więcej sensu niż poprowadzenie przez kilka wiosek linii kolejowej bo turystyka letnia. Obecnie pociągi mogą się mijać na czterech stacjach: Lębork (stacja początkowa/końcowa), Garczegorze, Wrzeście oraz Łeba (stacja początkowa/końcowa) - jest to spoko przy zaledwie siedmiu przystankach łącznie ale sam stan techniczny jest tragiczny. PLK musi po prostu zwiększyć ilość przystanków na wariancie II - sam widzę potencjał na 4/5 przystanków pomiędzy Choczewem a Łebą i 4 przystanki między Kostkowem a Choczewem.
8 5 + odpowiedz
SL 23.06.2022 21:08:58
Zgodzę się chociaż ilość przystanków bardzo rozwinie miejscowości. Duże wsie jak Gniewino i Choczewo połączone z Wejherowem to duży plus, ludzie mieliby lepszy dojazd do pracy w Trójmieście.
12 1 + odpowiedz
Pasażer 23.06.2022 19:02:42
Jest planowany przystanek w Bolszewie. Ma powstać przy okazji modernizacji linii kolejowej Słupsk-Gdynia
5 1 + odpowiedz
ale to nie na tej linii24.06.2022 09:36:38
tylko na już istniejącej do lęborka
4 0 + odpowiedz
Kibic23.06.2022 17:33:34
Oba warianty do przyjęcia.Nic tylko realizować.Prąd jest dobry, nie kopie.
3 1 + odpowiedz
Krzysztof23.06.2022 17:03:49
A czemu nie będzie w Bolszewie stacji? To przecież mega by odciążyło komunikację autobusowa i drogi
2 2 + odpowiedz
Aster23.06.2022 17:36:57
Niby gdzie?
1 1 + odpowiedz
Heniu28.06.2022 21:47:53
Są plany umiejscowienia przystanku BOLSZEWO https://bip.wejherowo.pl/strony/zmiany/11357.dhtml
0 0 + odpowiedz
niby tu24.06.2022 09:44:34
koniec ulicy Polnej, zaraz obok przepompowni Pewiku i przejazdu. Stamtąd byłoby chyba najbliżej do tych nowych dużych osiedli Orlexu
5 0 + odpowiedz
Kolej potrzebna23.06.2022 16:27:57
Aż się prosi, by krótki, kilka km odcinek od Wejherowa do Góry odnowić, zelektryfikować i chociaż co która SKM-ka kończyła by już niedługo bieg w Górze, przy okazji oczywiście odnowić przystanek Orle i może też Wejherowo Cementownia, kilka minut dłużej pociąg by jechał, a mieszkańcy Góry, Paradyżu, Orla, Bolszewa nie musieliby stać w korkach w autach czy autobusach MZK. Tylko wszystko się przedłuża, przedłużenie torów SKM do Wejherowa miało się już skończyć, a nawet się nie zaczęło, drugi tor Słupsk-Gdynia też stoi, przystanek PKP Bolszewo, SKM Reda Centrum czy SKM Rumia Biała Rzeka ciągle tylko można palcem na mapie zobaczyć, podobnie elektryfikacja i budowa drugiego toru Kościerzyna-Osowa, wszystko ładnie stoi, jak to na PKP.
15 0 + odpowiedz
Ogrody24.06.2022 09:39:08
Po co komu infrastruktura, jak można wydać kilkadziesiąt milionów na odkryte baseny i SPA ?
0 3 + odpowiedz
Mieszkaniec 23.06.2022 13:17:29
Reaktywacja linii kolejowej z Wejherowa na północ powiatu jest bardzo potrzebna. Masowa likwidacja linii kolejowych w latach 90. i na przełomie wieków, to była zbrodnia. Kolej to obecnie przyszłość, co pokazuje przykład PKM chociażby. Skorzystają mieszkańcy Bolszewa, Orla i innych rozwijajacych się okolic.
25 0 + odpowiedz
Jan motyl 23.06.2022 12:06:38
Przed ll wojną światową miała powstać linia kolejowa do Dębek. Plany planami a życie swoje weryfikuje.
6 0 + odpowiedz
Dokładnie23.06.2022 13:00:36
Teraz też jest wojna, więc żadnej linii kolejowej nie będzie. Jedynie co to ktoś ma Posady i Stanowiska i kasę za to, że coś tam planuje.
5 9 + odpowiedz
Tom23.06.2022 20:01:42
Dokładnie tak, większość tu komentujących ie dożyje budowy tej linii, to pisowska propaganda. Sama elektrowni też powstanie może za 20 lat o ile zmieni się władza.
4 5 + odpowiedz
M23.06.2022 19:01:00
Chachara ruski trollu wiemy, że to ty
3 3 + odpowiedz
Jan motyl 23.06.2022 16:48:18
Zgadzam się
2 2 + odpowiedz