26.01.2022 12:00 4 PM/Gdynia.pl/CPK
Centralny Port Komunikacyjny zakłada wydłużenie na północ Centralnej Magistrali Kolejowej, zaplanowanej jeszcze w złotej erze Gierka. Dla Trójmiasta oznacza to możliwość podróży do Krakowa w trzy godziny. Magistrala ma zostać ukończona w 2032 roku.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisała umowę na studium wykonalności dla kolei dużych prędkości na 122-kilometrowy odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK).
— Chodzi o odcinek kolei łączący CPK, gdzie powstanie lotnisko Solidarność, z Włocławkiem, przez Płock. To właśnie w Płocku podpisano 24 stycznia umowę z konsorcjum firm dotyczącą studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Jest to niezbędna dokumentacja przedprojektowa dla tzw. szprychy CPK nr 1. Wartość umowy przekracza 38 mln złotych – czytamy na gdynia.pl.
Planowany odcinek o długości około 122 km wydłuży na północ Centralną Magistralę Kolejową, zaplanowaną jeszcze na początku lat 70. XX wieku. Miała łączyć ona południe kraju z Wybrzeżem. Zrealizować jednak udało się tylko odcinek południowy, dzięki któremu podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmuje około 2 godzin.
Docelowo CMK-Północ, czyli szprycha CPK nr 1 zostanie wydłużona nowym przebiegiem do Trójmiasta. Dla Płocka czas dojazdu do Gdyni wyniesie wtedy 1 godz. 40 min - aktualnie przynajmniej 5 godzin, a dla Włocławka 1 godz. 20 min. Dzięki tej inwestycji znacząco skróci się też czas przejazdu pociągiem do Torunia i Bydgoszczy.
— Po rozbudowie, która miałaby potrwać do 2032 roku, pociągi będą mogły podróżować początkowo z prędkością 250 km/h, a docelowo 350 km/h. Dzięki temu podróż z Trójmiasta do stolicy trwać będzie niecałe 2 godziny, a do Krakowa nieco ponad 3 – informuje gdyński urząd miasta.
Obecnie na CMK pociągi rozwijają prędkość maksymalnie 200 km na godzinę.
— *Program Kolejowy CPK KolejNaPolske przewiduje budowę na terenie woj. mazowieckiego 344 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizacje 654 km linii istniejących przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W kujawsko-pomorskim będzie to odpowiednio: 168 km linii nowych i 233 km do przebudowy – czytamy na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Początek robót przewidziano na 2024 rok.