27.12.2021 10:04 11 WH/mat.pras.

Umowa na nowe Mevo na początku 2022 roku? Operatorem hiszpańska firma

Fot. mat.pras.

Postępowanie na nowe Mevo rozstrzygnięte. Na początku roku zostanie podpisana umowa z nowym operatorem pod warunkiem, że od decyzji nie będzie odwołań. Jako najlepszą ofertę wybrano hiszpańską firmę City Bike Global SA w partnerstwie z włoskim producentem rowerów Vaimoo.

W połowie listopada trwały testy rowerów – dwóch egzemplarzy ze wspomaganiem elektrycznym i dwóch bez wspomagania. Elektryki wyprodukowane przez włoską firma Vaimoo ważą blisko 33 kg, zaś zwykły jednoślad – 22 kg. Więcej o próbnych jazdach w naszym artykule.

Teraz Obszar Metropolitarny Gdańsk-Gdynia-Sopot poinformował o rozstrzygnięciu postępowania na nowe Mevo. Wpłynęły dwie oferty -  City Bike Global SA z podwykonawcą Geovelo na kwotę 159 mln oraz Konsorcjum BikeU (Polska) i Freebike (Czechy) na kwotę 365 mln zł. Komisja przetargowa oceniała oferty pod względem ceny (60%) i przedstawionej koncepcji funkcjonowania systemu (40%). 

Na podstawie analiz finansowych specjalistów ds. zamówień publicznych i systemów rowerów publicznych oraz profesjonalnej firmy konsultingowej, na realizację zamówienia przez 6 lat zaplanowano 174,7 mln złotych. Po zbadaniu ofert, analizach ekspertów i prawników, a także po pozytywnej opinii biegłego rzeczoznawcy, komisja przetargowa zdecydowała o wyborze hiszpańskiej spółki City Bike Global SA, która jest już operatorem rowerów miejskich w Barcelonie, Paryżu, Helsinkach i Sztokholmie – informuje Jarosław Maciejewski z OMGGS. - W ciągu 10 dni wykonawcy biorący udział w postępowaniu mogą złożyć odwołanie od wyników przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej, jeśli to nie nastąpi - w styczniu 2022 r. planujemy podpisanie umowy z nowym wykonawcą.

Nowe Mevo ma być systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej 660). System ładowania baterii będzie zdecentralizowany. Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni 51 takich punktów. Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu. Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania - co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi).

Do dyspozycji użytkowników będą 2 rodzaje abonamentów: abonament miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 min jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 min na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, na tradycyjnym 0,1 zł. Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (0,15 zł za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 0,30 zł za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 min. jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 min. na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower. Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% flot – dodaje Maciejewski.

Jeżeli nie będzie żadnych odwołań do KIO i umowa zostanie podpisana w styczniu 2022 roku, - to pierwsze rowery zostaną udostępnione najpóźniej na wiosnę 2023 roku. Umowa będzie podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin – dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...