04.12.2020 17:23 85 NW/TTM
Mieszkańcy Wejherowa doczekali się zakończenia budowy tunelu w ciągu ulicy Kwiatowej. Do użytku oddano największą inwestycję drogową w historii miasta. Z niej skorzystają nie tylko kierowcy, ale także piesi i rowerzyści. Realizacja tego projektu wyniosła około 40 milionów złotych.
Budowa Węzła Kwiatowa wzbudzała emocje u wielu osób. Na otwarcie tunelu czekali chyba wszyscy. Jego głównym zadaniem miało być połączenie północnej części Wejherowa z południową. Dzięki temu ruch na drogach ma być bardziej płynny, a kierowcy nie będą zmuszeni do oczekiwania na przejazd na torach kolejowych.
W oficjalnym otwarciu w piątek (4 grudnia) wzięli udział m.in. prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt, jego zastępca Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorski Dariusz Drelich, Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, wicestarosta wejherowski i wejherowscy radni.
– Obiecywaliśmy mieszkańcom Wejherowa, że będziemy je zmieniać na lepsze. Ta inwestycja jest dowodem na to, że to „lepsze” przychodzi. Ten tunel jest bardzo wyczekiwany przez mieszkańców. Nie było w Wejherowie żadnego tunelu, pod którym mógł przejechać autobus. Dla nas komunikacja miejska jest istotna , a tunel daje możliwość bezkolizyjnego przejazdu - powiedział prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt.
Prace nad tą inwestycją rozpoczęły się trzy lata temu, w 2017 roku. Ze względu na skalę prac realizowane były one etapami. Już na samym początku pojawiły się problemy. Trzeba było zmienić technikę wykonania.
– Zachodziły takie podejrzenia ze strony PKP, że może się wytworzyć lej, po którym pociągi nie będą mogły jeździć, czyli załamią nam się tory. To oczywiście było tylko powodem, jaki mógł się wydarzyć, a niekoniecznie musiał, natomiast ten mały znak zapytania spowodował, że nikt nie chciał ryzykować. Bezpieczeństwo mieszkańców, pasażerów i na samej budowie było najważniejszym elementem. Te zmiany spowodowały wydłużenie terminu realizacji o rok - skomentowała Beata Rutkiewicz, zastępca prezydenta.
– Nie można było przewidzieć pewnych aspektów, przede wszystkim związanych z warunkami gruntowo-wodnymi. Samo posadowienie tunelu było bardzo płytkie, bo już około 50 cm poniżej torowiska mieliśmy strop tunelu. To była bardzo delikatna inwestycja, jeśli chodzi o część inżynieryjną. Trzeba było się do tego przygotować i mieć pewność, że sama realizacja projektu nie będzie miała negatywnego wpływu na ruch kolejowy czy wręcz jego zatrzymania na pewien okres – wyjaśnił Piotr Kęsikowski, przedstawiciel wykonawcy inwestycji
Tunel w ciągu ulicy Kwiatowej ułatwi komunikację kierowcom, ale także rowerzystom i pieszym. Ma to być duży krok jakościowy, jeśli chodzi o życie mieszkańców.
– 242 miejsca parkingowe/postojowe dla samochodów
– 80 miejsc dla rowerów
– 2 km nowy dróg
– 2,8 km chodników
– 1,2 km ścieżek rowerowych
– 5 zatok autobusowych
Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, który także brał udział w oficjalnym otwarciu podkreślił, że nowy tunel jest doskonałym przykładem na wykorzystanie środków z Unii Europejskiej.
– To jest piękny przykład interwencji środków przyznanych przez zarząd woj po z puli środków unii. Ponad 200 miejsc do parkowania, tunel, który jest niezwykle ważny. Cieszę się, że ta epokowa można powiedzieć inwestycja pozwoli na poruszanie się po całym mieście bezkolizyjnie - powiedział Struk
– To duże zadanie, a jak się okazało walka z epidemią nie wstrzymała tej inwestycji. To bardzo ważne, że samorządy realizują zgodnie z planem te projekty, które były wcześniej przewidziane. Taki właśnie kluczowy dla miasta Wejherowa, ale nie tylko, jest Węzeł Wejherowo. Tunel będzie służył mieszkańcom, ale także odwiedzającym miasto turystom. Bardzo mnie cieszy, że zostało to uczynione przy wykorzystaniu środków z tarczy samorządowej. Gratuluję! - skomentował Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.
– wybudowano wiadukt pod torami kolejowymi z włączeniem do ronda im. Solidarności w drodze krajowej nr 6
– przebudowano ulice: Kwiatową i częściowo Spacerową, Dworcową, 10 Lutego i Kopernika
– wybudowano ulicę dojazdową do nieruchomości położonych wzdłuż ul. Kwiatowej od skrzyżowania z ul. Spacerową w kierunku Bolszewa
– powstało skrzyżowanie typu rondo: Kwiatowa -Dworcowa – 10 Lutego
– przebudowano cztery skrzyżowania: I Brygady Pancernej Wojska Polskiego – Kwiatowa, Kwiatowa
– Spacerowa, Spacerowa – Zachodnia, 10 Lutego – Kopernika
– wybudowana została ścieżka o nawierzchni bitumicznej i szerokości 2 m wzdłuż ul. Kwiatowej
– wybudowano miejsca postojowe wzdłuż ul. Kwiatowej, przy rondzie z ul. Dworcową
– wybudowano parking wzdłuż ul. Kwiatowej, przy ulicy dojazdowej do tunelu
– przebudowano sieci podziemne: wodociągową, sanitarną, gazową, teletechniczną, kanalizację deszczową
– wybudowano oświetlenie, przebudowano sygnalizację świetlną na Rondzie Solidarności, urządzenia elektroenergetyczne i teletechniczne kolejowe
– powstał duży ogólnodostępny parkingu dla samochodów i rowerów oraz przystanków MZK i PKS pomiędzy torami kolejowymi, a drogą krajową nr 6, połączony istniejącym przejściem podziemnym z dworcem (wykonano dodatkowo m.in. windy).
Całość pracy kosztowała łącznie ok. 40 milionów zł. Na realizację władze Wejherowa pozyskały 18,2 mln zł dotacji unijnej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Z Funduszu Przeciwdziałania COVID-10 udało się pozyskać 2,3 mln zł, a za 500 tys. zł PEWiK przebudował sieci wodociągowe.