09.01.2019 08:40 8 mike/Pomorskie.eu

Czy kolej odciąży ruch na północy Gdyni? Jest na to szansa

Fot. Dawid Jastrzębski/www.bazakolejowa.pl

We wtorek (8 stycznia) przedstawiciele samorządu województwa pomorskiego oraz PKP PLK SA podpisali umowę na przygotowanie dokumentacji technicznej dla modernizacji linii kolejowych w regionie. Wśród nich jest również połączenie na północ Gdyni, którego reaktywacja może się okazać strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o odciążenie ruchu samochodowego w tej części miasta.

Wartość zawartej umowy to niemal 18 milionów złotych, przy czym unijne dofinansowanie wynosi około 12 milionów złotych i pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2012–2020. Ze strony województwa pomorskiego umowę podpisali marszałkowie Ryszard Świlski i Wiesław Byczkowski; PKP reprezentowali Andrzej Osipów, dyrektor Regionu Północnego PKP PLK SA, i Sławomir Wołkowski, zastępca dyrektora Regionu Północnego PKP PLK SA.

Fot. Aleksander Olszak/Pomorskie.eu

Jeszcze w lutym 2019 roku ma być rozpisany przetarg na wykonanie następujących opracowań:

– rewitalizacja połączenia Kartuzy–Sierakowice, z ewentualną elektryfikacją;

– studium wykonalności linii 211 i 212 z Kościerzyny przez Lipusz do Bytowa;

– analiza modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej między Lęborkiem a Nową Wsią Lęborską;

– poprawa przepustowości linii Reda–Hel;

– rozszerzenie systemu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na północ Gdyni.

Opracowanie dokumentacji technicznej nie oznacza jeszcze, że określone zadania na pewno zostaną zrealizowane, ale z pewnością są dużym krokiem w tym kierunku.

Jako samorząd województwa nie zwalniamy tempa. Podpisane dziś umowy to kolejny etap rozwoju pomorskich linii kolejowych i odpowiedź dla Pomorzan, którzy coraz częściej jeżdżą pociągami – mówi marszałek Ryszard Świlski. – Oczywiście realizacja inwestycji będzie możliwa dopiero w przyszłej perspektywie finansowej, czyli w latach 2021–2027. Niemniej trzeba się do tego bardzo dobrze przygotować – dodaje.

Mieszkańców Gdyni i gminy Kosakowo najbardziej może interesować reaktywacja linii kolejowej nr 228 – z Gdyni-Chyloni do północnych dzielnic. Pierwotnie linia ta przebiegała z Rumi, ale wobec budowy linii nr 250, po której poruszają się pociągi SKM, straciła na znaczeniu. Ruch pasażerski na tej trasie pamiętają tylko starsi gdynianie. Ostatecznie został on zawieszony w 1993 roku. Obecnie połączenie do gdyńskiego portu jest obsługiwane wyłącznie przez składy towarowe, a wspomniana linia została nawet częściowo zmodernizowana kilka lat temu.

Fot. Dawid Jastrzębski/www.bazakolejowa.pl

Nie da się ukryć, że szlak kolejowy z śródmieścia Gdyni przez Chylonię – i dalej: do Obłuża i Oksywia – oznacza objazd wobec trasy samochodem, którą można pokonać Estakadą Kwiatkowskiego. Jednak każdy kierowca, który próbował w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego dotrzeć na północ miasta, doskonale wie, że jest to niełatwe wyzwanie, a korki w stronę estakady zaczynają się już formować w okolicach gdyńskiej hali targowej…

Ze zmodernizowanej linii kolejowej nr 228 mogliby skorzystać nie tylko mieszkańcy Gdyni, ale również powiatu puckiego, który na co dzień pokonują drogę samochodem z gminy Kosakowo. Jeśli w pobliżu nowych przystanków pasażerskich powstałyby parkingi „Park&Ride”, można by swobodnie przesiąść się do pociągów, bez ryzyka utknięcia w porannych korkach.

W ramach zleconego projektu zbadana zostanie możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury. Jednak w przypadku wznowienia ruchu najprawdopodobniej byłoby konieczne wybudowanie od podstaw nowych przystanków pasażerskich.

Ruch pasażerski na trasie z Gdyni-Chyloni do przystanku Gdynia Port Oksywie został zawieszony w 1993 roku. Wcześniej w godzinach szczytu kursowały tam cztery pary pociągów. Były one przeważnie zestawione z wagonów piętrowych, a do ich obsługi używano lokomotyw spalinowych (wcześniej – parowych). Liczące ponad 11 kilometrów połączenie zapewniało przede wszystkim dojazd pracownikom do portu.

Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...