12.04.2018 09:07 3 mike

To już pewne – będą pieniądze na nowe pociągi dla SKM

Źródło: SKM Trójmiasto/Facebook

W środę (11 kwietnia) podpisano umowę na dofinansowanie zakupu 10 pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Pozyskane środki w wysokości 160 milionów złotych pozwolą za zakup nowych składów, które będą obsługiwać połączenie na trasie Gdańsk-Śródmieście–Lębork. Wartość całej inwestycji to niemal 400 milionów złotych.

O tym, że Centrum Unijnych projektów Transportowych przydzieliło spółce SKM Trójmiasto 160 milionów złotych dofinansowania do zakupu nowych pociągów, było wiadomo już na początku lutego 2018 roku. Konkurs na projekty taborowe CUPT ogłosiło już w listopadzie 2016 roku. Był on skierowany do przedsiębiorstw organizujących przewozy pasażerskie. Wystartowała w nim również spółka SKM Trójmiasto, uzyskując znakomity wynik 96,61 – punktu na 100 możliwych punktów. Wyżej oceniono tylko Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego (98,31). Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Zakup pociągów to bardzo kosztowna inwestycja. Jeden skład kosztuje ponad 30 milionów złotych. Wiadomo, że nasza spółka nie byłaby w stanie sama udźwignąć takiego ciężaru finansowego. Zaczęliśmy więc szukać pieniędzy i tak jak większość spółek, próbowaliśmy sięgnąć po fundusze unijne. Złożyliśmy projekt do CUPT i okazało się, że nasz projekt zajął drugie miejsce – mówił dwa miesiące temu na łamach naszego portalu Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Podpisanie w Urzędzie Wojewódzkim w Gdańsku umowy to historyczna chwila nie tylko dla SKM, ale i całej sieci transportu publicznego na Pomorzu.

Trudno wyobrazić sobie komunikację w aglomeracji trójmiejskiej bez SKM. Jej istnienie jest nie do przecenienia. Zatem te 160 milionów złotych to doskonała wiadomość dla całego Pomorza – podkreślił Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

Umowę o dofinansowanie podpisali Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora CUPT, oraz Maciej Lignowski, prezes zarządu SKM w Trójmieście sp. z o.o. W uroczystości wzięli też udział Witold Słowik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, oraz Mirosław Andrzej Antonowicz, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Fot. UW Gdańsk

Jak podkreślił przedstawiciel strony rządowej, unijnej finansowanie tej inwestycji jest już pewne. To musi cieszyć. Średni wiek pociągów na trasach SKM wynosi 38 lat, a ich awarie są, niestety, codziennością.

Zakup dziesięciu nowych pociągów umożliwi nam wycofanie dwudziestu najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych składów, których już nie opłaca się remontować. Pieniądze, które dostaniemy dzięki tej umowie, to jednak dopiero połowa sukcesu. Potrzebujemy jeszcze długoletniej, minimum 10-letniej umowy przewozowej, by zdobyć kapitał na wkład własny. Liczymy tu na zrozumienie i przychylność organizatora przewozów – podkreśla prezes zarządu SKM.

O stanowisku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiej ws. długoletniej umowy z SKM informowaliśmy w tym artykule.

Nowe pociągi, które będą kursować na trasie z Gdańska do Lęborka, mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Spółka SKM zakupi też urządzenia do czyszczenia i specjalne podnośniki. Całość projektu powinna być zakończona w 2023 roku.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...