Roboty budowlane pierwszego etapu Węzła Śmiechowo (Zryw) zostały już zakończone. Nowy układ drogowy został oddany do użytku w czwartek (15 lutego), a więc wcześniej niż wstępnie planowano. Umowa zawarta z wykonawcą przewidywała zakończenie prac do końca czerwca 2018 roku.
Roboty budowlane zakończyły się już po koniec grudnia. Do tej pory trwały procedury odbiorowe, zatwierdzanie docelowej organizacji ruchu oraz drobne prace wykończeniowe. Zakres prac objął budowę ulicy Patoka do ulicy Gryfa Pomorskiego wraz z trzema rondami, budowę zbiornika retencyjnego, budowę dwóch łącznic do krajowej „szóstki” oraz nowej ulicy – Jaśminowej.
– Dla nas jest to wydarzenie historyczne. Budowa węzłów bezkolizyjnych była dla nas bardzo ważna. Tak naprawdę przygotowywaliśmy się do realizacji tego zadania już od bardzo wielu lat – mówi Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa.
W celu zwiększenia bezpieczeństwa kierowców, pieszych i rowerzystów, zgodnie z aktualnymi przepisami prawnymi, projektem i wymogami techniczno-budowlanymi, powstały charakterystyczne żółte barierki ochronne.
– Ten pierwszy etap obejmuje cały układ drogowy od północnej części Śmiechowa, łącznie z włączeniem go do drogi krajowej numer 6. Łączny koszt realizacji to prawie 28 milionów złotych. Cieszymy się, bo po południowej stronie Śmiechowa cały układ drogowy jest już zakończony. Przed nami jeszcze tunel pod krajową „szóstką”, tunel pod torami, węzeł integracyjny oraz połączenie ulicy Sikorskiego z drogą krajową numer 6. Jednak właśnie Węzeł Śmiechowo był najdroższym etapem – dodaje prezydent.
Właśnie budowa tunelu pod torami kolejowymi i drogą krajową numer 6 budzi wątpliwości części mieszkańców, czy uda się doprowadzić te etapy do skutku. Jednak Beata Rutkiewicz, wiceprezydent Wejherowa, uspokaja, że nie ma powodów do obaw.
– Terminy budowy wiaduktu pod torami kolejowymi są już ustalone. Prezydent miasta zawarł porozumienie w tej sprawie z PKP. Wiadukt ten musi powstać do 2022 roku, ponieważ jest to związane z dofinansowaniem unijnym, więc termin ten nie może być zagrożony. Oczywiście muszą też powstać pozostałe elementy infrastruktury, takie jak tunel pod krajową „szóstką”. Nie ma takiej możliwości, aby przyszła kadencja nie była tą, w której zostanie dokończony Węzeł Zryw – podkreśla Beata Rutkiewicz.
Budowa całości Węzła Zryw powinna się zakończyć do 2023 roku, co obejmuje zarówno etap projektowania, jak i samych robót budowlanych. Jego łączny koszt to około 80 milinów złotych.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku, w ramach budowy Węzła Śmiechowo, oddano do użytku dwa ronda na skrzyżowaniu ulic Necla i Gryfa Pomorskiego oraz na skrzyżowaniu ulic Patoka i Stefczyka. Wówczas koszt budowy wyniósł w sumie 6 milionów złotych.