15.05.2013 16:33 0

Kto wystąpi na festiwalu Globaltica?

Etniczne zespoły i folkowe rytmy po raz kolejny w Parku Kolibki w Gdyni. W tym roku 9. edycja festiwalu Globaltica odbędzie się w dniach 24 – 28 lipca. Znamy pierwszych artystów, którzy wystąpią podczas tegorocznego GLOBALTICA World Cultures Festival w Gdyni.

  • Już po raz dziewiąty za sprawą Globaltiki Gdynię opanują dźwięki z całego świata. Jeden dzień festiwalu dedykowany będzie artystom zainspirowanym rdzennymi rytmami swoich krajów. Dwa kolejne dni to szansa na usłyszenie zespołów, które tradycje i korzenie kultur świata prezentują we współczesnej odsłonie. Ogłoszeni właśnie artyści to reprezentanci tego drugiego sposobu obcowania z muzycznymi tradycjami - czytamy na stronie Globaltica.

W Parku Kolibki usłyszymy zatem takie zespoły jak Mahotella Queens z RPA, grupę KAL z Serbii, BIO RITMO z Portoryko czy Orkiestrę Świętego Mikołaja.

  • Zespół KAL z Serbii pokaże Wam, czym jest muzyka serbskich Romów w rock'n'rollowej odsłonie, świeże oblicze salsy – klasyczne brzmienie z lat siedemdziesiątych w połączeniu z zaskakującymi innowacjami nowego pokolenia salseros zaprezentuje BIO RITMO z Portoryko, a pionierzy polskiej sceny folkowej, czyli ORKIESTRA ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA będzie świętować swoje 25-lecie na Globaltice!

Mahotella Queens

Nazywają się najstarszym girlsbandem świata. To Mahotella Queens, trio wokalne z RPA. Są legendą i ikoną współczesnej sceny afrykańskiej, w lipcu zagrają swój pierwszy koncert w Polsce. zespół tworzą trzy kobiety: Hilda Tloubatla, Nobesuthu Mbadu oraz Mildred Mangxola. Już niemal pięćdziesiąt lat występują razem na scenie, prezentując wyjątkowy gatunek muzyczny – mbaqanga. Stworzyły go wraz z Makhona Tsothle Bandoraz nieżyjącym już wokalistą Mahlathinim.

Mahotella Queens koncertują dziś na całym świecie. Występowały na największych scenach, grały na najważniejszych festiwalach, koncertowały dla wielu światowych osobistości m.in. dla królowej brytyjskiej. Wszędzie przyjmowane są bardzo gorąco – zachwycają kunsztem wokalnym, bijącą od nich radością ze wspólnego muzykowania, energią na scenie, wspaniałym tańcem i kolorowymi kreacjami. Towarzyszący im zespół to cenione osobowości muzyczne sceny południowoafrykańskiej.

KAL

Młody serbski zespół o rock’n’rollowym podejściu, bazujący na tanecznych rytmach i korzennym, bałkańskim bluesie. Ich dowcip, wyobraźnia, umiejętność łączenia brzmień pozornie do siebie nie przystających, a także odcięcie się od folklorystycznych manier wykonawczych, sprawia, że KAL stali się częścią bałkańsko-cygańskiej tradycji, jak i romskimi aktywistami kulturalnymi XXI wieku. Założony przez dwóch braci, Dushana i Dragana Ristic, KAL (po romsku "czarny") jest konfrontacją z uprzedzeniami i cliche, z jakimi spotykają się Romowie. Dragan, producent teatralny, założyciel romskich grup teatralnych w Budapeszcie i Belgradzie wraz ze swoim bratem Dushanem, malarzem, zamierzali, za pośrednictwem KAL połączyć elementy tradycyjnej muzyki bałkańsko-cygańskiej z muzyką współczesną, której słuchali mieszkając w Belgradzie i Budapeszcie.

Orkiestra Św. Mikołaja

W „laboratorium tradycji” wszystko wrze. Zamiast probówek i mikroskopów idą w ruch własne narzędzia – instrumenty, głosy i wyobraźnia. Za ich pomocą muzycy lubelskiego zespołu próbują zgłębić tajemnice przeszłości. Znalezione archaiczne motywy niczym fragmenty DNA tradycji połączone w nowe sekwencje usłyszymy już w sobotę 8 grudnia, podczas Koncertu Głównego Festiwalu.

Misją Orkiestry Św. Mikołaja od początku istnienia zespołu, czyli od 1988 roku, jest przeniesienie tradycji we współczesność. Charakterystyczną cechą muzyki Orkiestry jest stosowanie wyłącznie instrumentów akustycznych i archaicznych technik wokalnych np. „białego” śpiewu. W swoich aranżacjach grupa chętnie stosuje rzadkie instrumenty jak cymbały, koboz, dutar, nyckelhapga, mazanki, pasterskie instrumenty i zabawki-narzędzia muzyczne. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę.

W środowisku Orkiestry Św. Mikołaja powstało wiele prekursorskich inicjatyw mających na celu animację i popularyzację muzyki folkowej: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej "Mikołajki Folkowe" organizowany corocznie od 1991 roku i Pismo Folkowe "Gadki z Chatki" – jedyny w Polsce, wydawany od 1996, dwumiesięcznik poświęcony muzyce folkowej wraz z jej kontekstem kulturowym.

BIO RITMO

Okres lat siedemdziesiątych XX wieku to był czas ponownego definiowania i eksperymentowania. Duży wpływ na to miało wówczas rosnące zainteresowanie science-fiction, a także galopujący rozwój technologiczny. Był to także czas muzycznych innowacji - czas narodzin disco, hip-hopu, remiksów i kultury didżejskiej. W tym czasie urodzili się również członkowie zespołu BIO RITMO z Portoryko, a klimat tamtych lat odcisnął ogromne piętno na ich późniejszej działalności.

Bio Ritmo to jedna z nielicznych grup wykonujących salsę, próbując odrodzić ducha eksperymentowania w tym jakże popularnym na świecie nurcie muzycznym. Ich twórczość to nie tylko hołd składany klasykom gatunku, ale także dążenie do ożywienia nieco zastałego już stylu, co bardzo odróżnia ich od większości współczesnych latynoskich zespołów.

Członkowie Bio Ritmo to wszechstronnie wykształceni muzycy, mający na swoim koncie, oprócz grania ich ukochanej salsy, bogate doświadczenia z takimi gatunkami muzycznymi jak reggae, punk, jazz czy muzyka klasyczna.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...